Hopp til hovedinnhold

Kunsthåndverkere herjer nettet!

Bo Bedre-redaktør Cecilie Molvær Jørgensen presenterte oppskriften på hvordan få presse, og smykkekunstner Kaja Gjedebo skildret engasjert egne erfaringer med sosiale medier. – Vi må ikke være redde for å si at vi ønsker å leve av jobben vår. Kunsthåndverkerne herjer på nettet! fortalte Gjedebo på NK-seminaret "Leve av egen kunst".

Med mål om å styrke kunsthåndverkernes kompetanse innen kommunikasjon, markedsføring og salg gjennomførte NK i vinter seminarrekken "Leve av egen kunst". Vi har nå sett hvordan kunstnerne bedre ruster seg for å bli mer synlig og salgbar.

Oslo-seminaret strømmet
Inspirert av et lignende seminar NK arrangerte i juni 2016 i forbindelse med NKs deltakelse på interiør- og designmessa Oslo Design Fair, ønsket vi å lage en seminarrekke for å nå ut til flere. Etter å ha blitt tildelt støtte fra Kulturrådets satsning på regional bransjeutvikling, kunne NK, i samarbeid med regionlagene, invitere til kunstnerseminarer i Bergen, Skien, Oslo, Trondheim og Tromsø. For at flere skulle få glede av seminarene ble Oslo-seminaret strømmet.

Hvordan i all verden får vi promo?
Mange kunstnere har erfart at det er vanskelig å få napp hos pressen. Det er sårt tiltrengt å få et oppslag i lokalavisa når man har utstillingsåpning. Kulturnyheter blir oftere nå enn før nedprioritert i dagspressen, men gjennom seminarrekkene fant vi andre løsninger.

Redaktør i interiørmagasinet Bo Bedre, Cecilie Molvær Jørgensen, kunne by kunsthåndverkerne en utstrakt hånd på Sentralen i Oslo. Interiørmagasinene er nemlig kjempeinteressert i kunsthåndverk! Molvær Jørgensen gav oppskriften på hvordan nå fram: Ta kontakt, vær kort og presis, fortell hvorfor/med hva du er aktuell og hvorfor de bør skrive om deg. Fine høyoppløste bilder er alfa og omega. Det vil si bilder med godt naturlig lys og som er presise nok i gjengivelsen til å kunne trykkes på en glanset papirflate, helst 300ppi. NK minner også sine medlemmer om å lage portfolio i NKs kunstnerregister. Dette er helt gratis, brukes av kuratorer og presse og NK promoterer også ukentlig kunstnere med fyldig portfolio.


I tillegg til å få tatt profesjonelle bilder hos fotograf, må du belage deg på å ta egne bilder. Kunsthåndverker Elisabeth Thorsen demonstrerer den enkleste og raskeste måten å lage sitt eget fotostudio på seminaret på Spriten Kunsthall i Skien.

Skriv som en journalist!
I Tromsø fikk seminardeltakerne vite at den mest effektive måten å få presseoppslag på er å lage en pressemelding over samme lest som en journalist skriver en artikkel. Bruk overskrift, ingress og mengdetekst. Ofte kommer en god pressemelding på trykk i sin helhet. Det var tidligere mangeårig journalist, redaktør og kulturredaktør i Nordlys, Lasse Jangås, som kunne avsløre dette for oss. Jangås er i dag er kommunikasjonssjef for Arktisk Filharmoni, så han har god oversikt over hva som skal til for å nå gjennom som kulturaktør.

Gjør deg selv attraktiv og aktuell
Kommunikasjonsrådgiver Siri Marte Apneseth understrekte for Skienspublikummet at kunstnerne bør skape "historier" og ulike vinklinger rundt kunsten sin for å gjøre seg attraktive for pressen. Istedet for å fortelle at du skal ha utstillingsåpning, bør du fortelle hvorfor nettopp denne utstillinga er verdt å besøke. Videre påpekte Apneseth at artiklene kan vi selv skrive og publisere i sosiale medier. Man kan skape mye blest på egen hånd. Kvass kommunikasjon i Oslo gav en fin oversikt over merkevarebygging og tilstedeværelse i sosiale medier.

So Me – Why me?
Sosiale medier har blitt en viktig kanal for å nå publikum – pressen også faktisk. Smykkekunstner Kaja Gjedebo holdt et levende og inspirerende foredrag i Oslo om hvordan man promoterer seg selv og ikke minst orienterer seg i sosiale medier. Gode bilder er et must! Som Gjedebo så spissformulert uttrykte seg: Uten produktbilder eksisterer ikke objektene dine og kunsten din. Hun anbefalte kunstnerne å bestille produktfotografering hos profesjonell fotograf minst én gang i året for å hele tiden holde bildebanken din oppdatert.


Smykkekunstner Kaja Gjedebo.

Lik prising uansett utsalgssted!
Erfaringene fra seminaret var mange. NKs egne gallerier KRAFT i Bergen og Format i Oslo understreket viktigheten av det å operere med lik pris på kunstverk, uansett om salget foregår fra galleri, butikk eller eget verksted. – Vi kan ikke få understreket nok viktigheten av dette, sier daglig leder i Galleri Format Irija Øwre og daglig leder i KRAFT Kirsti van Hoegee. Du må ta utgangpunkt i utsalgsprisen, og derfra regne deg fram til hva du selv får – ikke motsatt. På denne måten sikrer du at prisen blir lik uansett hvorfra objektene dine selges.


– Vi kan ikke få understreket nok viktigheten av lik prising. Irija Øwre fra Galleri Format, her omgitt av finsk design hos Alvar & Maija i Trondheim. Foto: Brit Dyrnes

Det er en kjent sak at mange kunstnere selger rimeligere fra eget verksted. Dermed blir det faktisk kunden deres som får selgers provisjon, noe som burde komme kunstneren selv til gode. Fra kunstnerens verksted er det jo kunstneren selv som står for salgsjobben og markedsføringen. Dersom kundene utelukkende handler fra kunstnerens eget verksted fordi prisen er lavere der, vil galleriene til slutt ikke ønske å ta inn objektene dine, og dermed vil du ikke kunne bygge deg opp CVen med utstillingsdeltakelse. For det er CVen, i tillegg til etterspørselen i markedet, som avgjør hvilken pris du kan ta.

Avgifter på kunsthåndverk
Moms og kunstavgift bidrar ofte til stor usikkerhet blandt kunsthåndverkerne. Mange tror at kunsthåndverk ikke er momspålagt, men det stemmer slett ikke. Objekter som hovedsaklig har et nytteformål, skal momsføres. Når salget av momspliktige varer og tjenester tilsammen når 50 000 i løpet av 12 måneder, må du momsregistrere deg. Flere seminardeltakere pekte på at kunsthåndverkerne ikke bør være så engstelige for å momsregistrere seg. Det er fordeler ved det også. Man kan skrive av og få tilbakebetalt moms på varer og tjenester innkjøpt til kunstnergjerningen. Vi anbefaler alle kunsthåndverkere å sette seg inn i regelverket og titte på veiledningen NK har utarbeidet sammen med NKs revisor.

Kunstavgiften skal legges på salgsprisen på objekter som selges for mer enn NOK 2 000 eks. moms. Avgiften legges på salgsprisen før eventuell mva. Midlene fra Kunstavgiften tilfaller kunstnerne selv gjennom ulike tilskuddsordninger og priser.

Nettside på fem minutter?
Både i Bergen, Skien, Oslo og Trondheim ble Weebly og Wix anbefalt som enkle og intuitive plattformer for å lage nettside. De tilbyr drag-and-drop-funksjon, som gjør at man enkelt kan dra elementer fra menykontrollene og inn på siden sin, samt ommøblere innholdet på nettsiden. Lekre forhåndslagde designløsninger gjør at du ikke trenger å definere farger og oppsett selv, men bare titte gjennom utvalget, velge og klikke. Squarespace er en annen plattform som også tilbyr enkle kodefrie løsninger for hjemmesnekrere som ikke ønsker å bruke for lang tid på webdesign.


Grafisk designer Jørgen Hålands oversikt over ulike anbefalte plattformer for nettsidesnekring. Se forøvrig Hålands presentasjon fra Oslo om kodefrie nettsider og merkevarebygging her.


Per Steinar Moen fra reklamebyrået Arc Giraff viste seminardeltakerne i Trondheim hvordan man lager nettside på fem minutter. I løpet av fem minutter kjøpte han domene hos proisp.no, opprettet Wix.com-nettside, implementerte domenet og designet nettsiden.


Per Steinar Moen fra Arc Giraff demonstrerte hvordan man lager ferdig nettside på fem minutter til seminardeltakerne i Trondheim.

Suksesshistorier fra Stord og Vinje
I Bergen fikk vi høre hvordan messedeltakelse og innpass i ulike butikker fikk ballen til å rulle for kunstnerduoen Barmen & Brekke. Keramiker Siri Brekke og mannen Per-Tore Barmen, som er treskjærer, har knekt koden for å få oppmerksomhet og kunne leve av kunstnen sin. De lager objekter som består av nøye tilpassede emner i keramikk og tre. Objektene befinner seg i krysningspunktet mellom kunsthåndverk og design.

Også i Skien ble vi bekjentgjort en suksesshistorie: smykkekunstner Linn Sigrid Bratland gikk fra å vurdere å legge kunsten på hylla i 2013, til å i dag drive verksted med to ansatte. Snuoperasjon skjedde da hun begynte å jobbe målbevisst med å spisse sin egen merkevare og promotere seg i sosiale medier.

Se Insta-stories fra seminarene under artikkelen.

– – –

NK ønsker å rette en stor takk til Kulturrådet som har bevilget penger til gjennomføringen av seminarrekken "Leve av egen kunst". Videre ønsker vi å takke alle foredragsholdere og ikke minst våre lokale prosjektledere Anneli Belsvik Aras (for NKVN i Bergen), Fanny Gjestland (for NKS i Skien), Cathrine Kullberg (for NKOA i Oslo), Brit Dyrnes (for NKM i Trondheim) og Janne Juvi Rasmussen og Inger Anne Nyaas (for NKNN i Tromsø). Tusen takk til alle andre som har hjulpet oss å produsere og promotere seminarene. Og takk til de om lag 160 seminardeltakerne.


Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Nyheter

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt