Scheibler-prisen til Elin Hedberg
Hvert år deler Stiftelsen Scheibler ut to priser på 250.000 kroner til utøvere innen kunsthåndverk og design. Prisen for kunsthåndverk gikk i år til metallkunstner Elin Hedberg.
Stiftelsen Scheiblers priser er av de største utmerkelsene i sitt slag i Norden i dag. Årets priser ble utdelt i en høytidelig markering på Nasjonalmuseet 13. november av Denise Hagströmer (juryleder) og Erik Garaas (styreleder i Stiftelsen Scheibler). Mens prisen for kunsthåndverk ble tildelt metallkunstner Elin Hedberg, gikk designprisen til Studio Sløyd.
Vi har snakket med litt med Elin om kunstnerskapet hennes og om anerkjennelsen som prisen utgjør:
Hva betyr denne prisen for deg personlig og for din kunstneriske praksis?
– Det betyr utrolig mye for meg å bli tildelt denne prisen. Å vite at det jeg lager har betydning for andre, gir meg motivasjon til å fortsette arbeidet med kunsthåndverk og å utvikle mitt eget uttrykk. Det er svært givende å vite at det jeg skaper blir verdsatt. Jeg har lagt ned mye arbeid i å finne min egen måte å bruke teknikken på for å utvikle mitt unike uttrykk. Det har ofte vært utfordrende, men denne anerkjennelsen viser at jeg er på riktig vei, og at jeg bør fortsette med det jeg gjør.
Kan du fortelle litt om kunstnerskapet ditt?
– Jeg arbeider først og fremst med metall innenfor korpus-feltet. Jeg bruker mye sølv, men også kobber og andre materialer som tre og stein. Ofte tar jeg utgangspunkt i uttrykket hos bruksgjenstander. Noen ganger er dette uttrykket svært tydelig, mens andre ganger henter jeg kun detaljer fra slike objekter for å skape en forbindelse mellom betrakteren og det gjenkjennelige. Disse detaljene, som en tut eller et håndtak, er ikke der for å gi arbeidet funksjon, men for å bygge opp en fortelling der møtet mellom ulike materialer er det sentrale.
Jeg ser på verkene mine som vesener med sine egne personligheter og viljer, hvor alt er i bevegelse. Jeg kan forestille meg hvor de er på vei. Noen ganger er det et samarbeid mellom materialene for å komme videre og oppover. Andre ganger motarbeider de hverandre, der ett materiale forsøker å komme frem på bekostning av det andre. I noen tilfeller påvirker materialets tyngde metallet, slik at de synker sammen.
Hva inspireres du av?
Bruksgjenstander og måten de brukes på, er en stor inspirasjonskilde og ligger til grunn for mye av det jeg gjør. Jeg finner også mye inspirasjon i naturen, særlig i hvordan ting beveger seg – både alene og i samspill. Jeg fascineres av trær som har vokst til bestemte former, enten fordi de er blitt tvunget til det av oss mennesker, eller fordi de er presset i ulike retninger av hindringer som andre trær eller gjerder.
Hvordan ser du på kunsthåndverkets rolle i dagens kunst- og kulturlandskap, og hvilke endringer ønsker du å se i feltet fremover?
– Jeg ser at stadig flere ønsker å lage ting selv, bruke hendene og forstå hvordan et materiale oppfører seg. Jeg håper dette kan føre til at flere også utvikler en interesse for kunsthåndverk og anerkjenner det som en viktig uttrykksform.
Hva er dine neste prosjekter? Har prisen inspirert deg til å utforske nye retninger i arbeidet ditt?
– Akkurat nå er jeg i gang med å lage nye arbeider. Det gir stor frihet å utforske ulike materialer og se hvilke muligheter de gir meg. I det siste har jeg integrert stein i verkene mine, noe som åpner for helt nye fortellinger jeg kan fordype meg i. Å motta prisen har vist meg at det jeg lager har verdi også for andre. Det gir meg motivasjon til å fortsette å utforske mulighetene innenfor korpus-feltet.
– Det var veldig mange gode og aktuelle kandidater til prisen i år, noe som gjorde juryens arbeid vanskelig. Det har uansett vært en hyggelig prosess der vi har fått innblikk i nye kunsthåndverks- og designpraksiser i et variert og vitalt felt i Norge, sier juryleder og seniorkurator i Nasjonalmuseet, Denise Hagströmer. Nasjonalmuseet har det faglige ansvaret for tildelingen.
Juryens begrunnelse for kunsthåndverkprisen
Elin Hedberg arbeider med sentrale temaer innen kunsthåndverk. Hva er et materiales fysiske og visuelle egenskaper, og hvordan påvirker dette vår forventning til gjenstanden? Hvilken erkjennelse ligger i tilvirkningen, og hva kan tingene fortelle oss fra sitt eget liv?
Tre og metall er hennes foretrukne materialer. Hun utforsker objekter gjennom form, overflatebehandling og humor. Hedbergs objekter strekker seg mot oss. De oppfordrer oss til å utforske vår kroppslige og mentale omgang med brukstingene. Vår samtale med dem avdekker at vi er uadskillelige venner. Hedbergs praksis åpner på en unik måte opp tingenes verden for oss.
Juryens begrunnelse for designprisen
Studio Sløyd, som består av industridesignerne Herman Ødegaard og Mikkel Jøraandstad, er en design-duo som har markert seg på den norske designscenen. Det innovative studioets arbeid er forankret i en nordisk formtradisjon og miljøbevissthet. Samtidig utfordrer de etablerte oppfatninger om norsk designkultur og utforsker materialers egenskaper og taktilitet. De eksperimenterer med gjenstandenes konstruksjon, struktur, og farge – ned i minste detalj.
Studio Sløyds utforskende og sofistikerte bruk av tre, metall og tekstil i produktene har resultert i samarbeid med ledende norske produsenter. Duoen har fått oppmerksomhet på utstillinger i inn- og utland, samt mottatt utmerkelser for sin særegne formgivning.
Les mer om Scheibler
Skrevet av
Kristin Klette
Publisert
Sist oppdatert
Kategorier
Nyheter