Hopp til hovedinnhold

"P U L S" - Den største mønstringen av billedkunst og kunsthåndverk Nesodden noensinne

Flere medlemmer av Norske Kunsthåndverkere deltar når den største mønstringen av billedkunst og kunsthåndverk på Nesodden noensinne blir arrangert.

Utstillingen PULS åpner denne uken i Nesoddparken Kunst- og Kulturnæringssenter i Viken. Med midler fra Kunsthåndverkernes Fond og Statens Visningsvederlag får vi mulighet til å se et godt utvalg av inviterte og innjuryerte kunstnere. Inviterte kunstnere er smykkekunstner og kunsthåndverker Sigurd Bronger og billedkunstner Christian Tony Norum. Juryen har vurdert 240 verk tilsendt av 48 kunstnere.

Blant de juryerte kunstnerne finner vi kunsthåndverkerne Anniken Amundsen, Veronica Cheann, Ruta Pakarklyte og Gunhild Vatn. Øvrige kunstnere er Lars Aurtande, Kristin Bergaust/Alexis Parra Pucho, Julie Engaas, Hilmar Fredriksen, Wenche Gulbransen, Farhad Kalantary, Kjersti Lande, Istvan Litszes, Christian Tony Norum, Ingrid Ousland, Turid Ousland, Anne Rolfsen, Hedvig Lien Rytter, Brita Skybak, Lars August Stensli og Unni Svaboe. Marianne Gathe og Trine Mauritz har kunstnerisk ansvar for utstillingen.

Skribent Tommy Olsson har skrevet en tekst om utstillingen.

Om kunsthåndverkerne
Sigurd Bronger er en av landets mest anerkjente smykkekunstnere og arbeider med smykker som gir et overraskende eller humoristisk inntrykk. Smykkene hans kaller han gjerne "bæreinstrumenter – ting som befinner seg mellom smykkekunst, kunst, design og ingeniørarbeid". Sigurd Brongers kunstnerskap reiser spørsmålet om hva et smykke er, og hva det kan være. Arbeidene hans bygger på utpreget materialkompetanse og respekt for håndverkstradisjonen. Samtidig har verkene en stor spennvidde innen format og sjanger og utfordrer det kunstige skillet mellom «kunsthåndverk» og «samtidskunst». Med sine bærbare objekter gir han ofte smykkene et humoristisk og overraskende uttrykk. Bronger, som har ved et tjuetalls anledninger deltatt på Årsutstillingen, er professor i metall- og smykkekunst på Kunsthøgskolen i Oslo.

Anniken Amundsen bygger opp verk og skulpturelle miljøer ved å fingerveve, hekle, håndknytte eller tvinne skulpturer og installasjoner av industrielle og ikke-tekstile materialer. Verkene hennes er ofte en skulpturell respons på rom, arkitektur og miljø der spor av tidligere bruk og funksjon blir utgangspunktet for de ferdig installasjoner og skulpturer.

Veronica Cheanns arbeider fokuserer på det emosjonelle riket som materialer fremkaller. Hennes viktigste medium er smykker. I prosessen med å skape utforsker hun både tradisjonelt håndverk og teknologiske verktøy. Hun innlemmer også materiell utforskning med personlig identitet og kulturelle opplevelser.

Ruta Pakarklyte har forbruk, miljø og forfall som viktige temaer i sitt kunstnerskap. Hun prøver å skape en omstrukturert virkelighet - hvor natur og mennesker, det organiske og det uorganiske vokser inn i hverandre, bytter plass og muterer. Keramikkobjektene utgir seg for å være søppel, men er resultat av flere ukers eller måneders arbeid.

Gunhild Vatns porselensskulpturer balanserer mellom det attraktive og det groteske og fokuserer ofte på sosiale problemstillinger og kjønn. Objektene står i skarp kontrast til det skjøre og vakre porselenet, og gir plass til en rekke ubehagelige assosiasjoner. Verkenes industrielle utseende skaper distanse fra virkeligheten de stammer fra.

Utstillingen åpner lørdag 29. august, og står frem til søndag 20. september.


Publisert

Sist oppdatert

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt