"Mitt landskap"

2020

Arbeidet "Mitt landskap" ble vist under kunsthåndverkernes tema utstilling i 2020. House of Foundation i Moss.

"Mitt landskap" ble vist under kunsthåndverkernes tema utstilling i Moss i 2020

"Mitt landskap", detalj

"Mitt landskap", detalj.

"Mitt landskap" detalj

"Transformasjon i svart, hvitt og rødt"

2017

Prosjektet «Metamorfose i svart, hvitt og rødt» dreier seg om frihet og energi som ligger i alt levende. Energi til forandring. Det dreier seg om lojalitet til en identitet og fødsel av en ny identitet. Det dreier seg også om smerten som følger bruddet med de gamle mønstrene. Frø, blomster og kvinnekroppen bruker jeg som metafor for indre prosesser i menneske under forvandlingen fra en tilstand til en annen. Jeg reflekterer over slike hendelser som er verken forventet eller planlagt. Noen hendelser som bare av og til skjer. En samtale, et blikk, en tilsynelatende ufarlig avgjørelse. Et glimt i mørket som forårsaker en Big Bang i oss. Underveis har jeg også skrevet en del dikt som beskriver forskjellige mentale tilstander under prosessen.  Slike følelser som forelskelse, sinne, mot, angst. Dikt brukes som suplement til det keramiske utrykket.

Skulptur i serien "Transformasjon i svart, hvitt og rødt"

Skulptur i serien "Transformasjon i svart, hvitt og rødt"

Digital skisse

Digital collage

"Jeg skal elske deg i regnet". Porselen

"Tra nsformasjon i svart", 2020, porselen

"Transformasjon i svart", 2020, porselen

"Spor etter oss"

2006

I mer enn ti årsperiode har forbruk, miljø og død vært viktige temaer i mitt kunstnerskap.  Søppelet jeg fant i mine omgivelser var hovedelementet i arbeidene mine. Jeg lette etter spor som kunne fortelle om verdiene i vårt forbrukersamfunn. Med mine arbeider ville jeg redusere den romantikken som den vestlige forbrukersamfunnet omgis av. Når jeg laget mine objekter brukte nesten ikke konkrete tegninger eller modeller. Skulpturene tok form i løpet av arbeidsprosessen. Jeg brukte konsekvent improvisasjon som arbeidsmetode.

Jeg laget små, kompliserte støpeformer i gips av funn i mitt nærmiljø. Disse funnene var gamle bildeler, sigarettpakker, plast- og metallemballasje m.m. Jeg laget også støpeformer av grener, stein og menneskekropper. Små deler i porselen ble til «byggeklosser» i større enheter. Mine porselens objekter utga seg for å være rester etter metamorfe prosesser.  Jeg prøvde å skape en slags omstrukturert virkelighet- et landskap hvor natur og mennesker, det organiske og det uorganiske vokste inn i hverandre, byttet plass, muterte. I denne kunstige og overdrevne virkeligheten kunne natur, gjenstander og mennesker smelte sammen. Keramikkobjektene mine utga seg for å være søppel, men var resultat av flere ukers eller måneders arbeid. På denne måten stilte jeg også spørsmålet hva er verdifullt og hva ikke. Hva er kunst og hva er søppel.

Skulptur "Jeg husker ikke dette"

Skulptur "Dette er ikke så farlig"

Skulptur "Green peace"

Skulptur "Brun søppel"

Skulptur "Stillhet i grønt"

"Ferieparadiset". Porselen

"Svart søppel". Porselen, steingods, dekaler
 

"På vei mot intet"

2016

 « Mot intet»

 

Vi reiser, vi er på vei. Hvor hen? Vi har planer, drømmer. Vet vi hvor vi havner? I dag er det fred, i morgen er det krig. Kommer vi frem?

Prosjektet vil dreie seg om følelser. Jeg vil snakke om håpløshet og tap av muligheter i livet, om kaos og uorden i tilværelsen. Angsten å tape  alt man er og har kan man ha også i vårt velfungerende samfunn. Hva kan man være redd for? Sykdom?  Ja. Krig? Ja. Men også mer diffuse farer. Ja tap av frihet, ja angst for å være ubetydelig. Ja for å bli hengt ut i media. Det er svært mange ja til sammen. Ja vi kan bli redde når vi ser tusener av desperate flyktninger. Ja vi kan føle ubehaget når selvmordere sprenger seg selv i luften. Har vi en grunn å være redde?  Kanskje ikke. Kanskje ja.

I mine arbeider dukker opp kropper av barn og voksne, søppel og hverdag. Kompliserte overflater, tilfeldige sprekker møter glatt porselen. Jeg vil ikke at mine skulpturer skal være entydige. Jeg vil ikke gi noen svar. Jeg vil bare formidle en stemning i meg.

Digital skisse

"Et ønsket barn".

"Et underlig funn". Porselen

"Et ubetydelig funn". Porselen

"På vei mot intet". Porselen

"På vei mot intet". Skisse i steingods, tekstiler og plast
 

"På spor etter byen"

2001

Prosjektet mitt er knyttet til utforskning av det postmoderne storby rommet og samfunnet som lever i et slikt rom. Med mitt kunstnerisk prosjekt- installasjon «På spor av byen» ønsker jeg å lage en slags kommentar til byen generelt og Oslo konkret.

"På spor av byen" Skisser i porselen med dekaler

"På spor av byen" Skisser i porselen, papp, plexi glass

"På spor av byen" Porselen fliser med silketrykk

"Min vakre by". Steingods, porselen.

"Skogen"

2020

Jeg har lenge vært interessert i skog og trær. I flere år har jeg laget avstøpninger av grener, tykk bark, råtten ved, knopper. Jeg fasineres av likheten mellom treets og menneskets kropp. Jeg har samlet spennende motiver og laget avstøpninger, men også fotografert mye. Gamle trær med rynkete grener, skrukket bark. Skjeggete og litt ustelte trær. Til dette prosjektet vil jeg lage hengende objekter i porselen og forkullede trær. Jeg har tenkt implementere forkullede trestammer i porselens skulpturer og omvend lage noen skulpturer hvor mesteparten består av tre. Jeg vil at skulpturene blir til noen uhyggelige formasjoner av søppel avstøpninger, avstøpninger av grener, bark og andre tre deler i porselen og ekte trestammer.  Jeg vil skape objekter hvor natur og mennesker, det organiske og det uorganiske vokser inn i hverandre, bytter plass, muterer. Skillet mellom oss mennesker og naturen blir visket ut. Skulpturen fremstiller verden som ett. Verden som om den hadde vært vår egen kropp.

Mitt prosjekt dreier seg om smerten å miste noe vesentlig og viktig. Dreier seg om situasjon når man ser at noe blir ødelagt og ikke kan gjøre noe med det. Det dreier seg om branner på grunn av klimaendringer og regnskogen som er noen av de mest utsatte områdene. Arbeidet relaterer seg også til Gretha Thunberg utsagn «Huset brenner». Huset brenner kan bety noe veldig konkret - vårt hus mel alle ting i, men også generelt- vår planet som et bosted for mennesker.

"Transformasjon i grønt og svart", 2020, porselen

"Undergang", 2020,foto
 

"Skogen", 2020, foto