Hopp til hovedinnhold

Sidsel Hanum i Sørlandets Kunstmuseum

Gjennom et langt og innholdsrikt virke har Sidsel Hanum (f.1955) posisjonert seg som en av landets mest sentrale keramikere. LØrdag 12. mars åpner utstillingen Repetisjoner i Sørlandets Kunstmuseum (SKMU).

Sidsel Hanum har vært aktiv siden begynnelsen av 1980-tallet, og har ved sin kontinuerlige utforskning av leirens muligheter, utviklet og perfeksjonert et særegent keramisk uttrykk. De senere årene har hun også markert seg internasjonalt gjennom utstillinger i London, München, New York og Chicago, og dermed blitt en del av den internasjonale kunstscenen innen sitt felt.

Lørdag 12. mars åpner hennes første separatutstilling i Sørlandets Kunstmuseum.

I høst sa kurator Else-Brit Kroneberg ved Sørlandets Kunstmuseum til NRK at Hanum-utstillingen blir den viktigste i museet våren 2016.

– Vi har veldig lenge ønsket en utstilling med Sidsel Hanum. Hun er en svært sentral keramiker, sa Kroneberg til NRK.

Nå har museet sent ut invitasjoner og lagt ut informasjon på sine nettsider. Der kan vi lese at:

- I utstillingen Repetisjoner har Sørlandets Kunstmuseum valgt å sette fokus på Hanums senere produksjon. Utstillingen viser arbeider fra år 2000, og frem til i dag, med hovedvekt på de siste fem årene. Vi presenterer enkeltverk, men også større installasjoner, for å formidle noe av det spennet i format og uttrykk som vi finner i Hanums virke.

- Hanums arbeider kjennetegnes ofte av det lavmælte og subtile, der materialet og håndverket står i sentrum. Men det er ikke bare form og estetikk som er av betydning. Kunsthåndverkets relasjonelle sider, som knytter seg til elementer fra tradisjon, historie, personlige opplevelser og sosiale hendelser, er aspekter som også er viktige i Hanums verk. Flere arbeider relaterer seg til konkrete begivenheter, noe som påminner om sted, tid og situasjonen når arbeidene ble til. Både det å fange ideen bak, og formen som står igjen er viktig i prosessen.

Flyktningestrøm blir installasjon i porselen
Sentralt i utstillingen blir en helt ny installasjon bestående av 88 kalebassformer i støpt porselen, skriver museet i en pressemelding. Tittelen på installasjonen, Karavane, viser til reisen fra et sted til et annet. Hanum fikk ideen til arbeidet under et opphold i Kina i fjor høst. På dette tidspunktet begynte konflikten i Midtøsten å blusse opp, og installasjonen er kunstnerens innspill til situasjonen vi nå opplever med den store flyktningestrømmen til Europa.

- En slik dagsaktuell tematikk, og interesse for sentrale politiske hendelser danner utgangspunkt for flere av Hanums arbeider: Gaza-konflikten, Irak-krigen og delelinjen mellom Norge og Russland i Barentshavet er eksempler på dette, forteller Kroneberg i pressemeldingen.

Tid og prosess
- Det å kjenne materialet sitt og besitte kunnskap om hvordan det best kan bearbeides, er helt sentrale faktorer for å lykkes som kunsthåndverker. Her har Hanum tydelig markert seg, fortsetter Kroneberg.

Hanums kunstneriske produksjon er resultat av en langsom, trinnvis utvikling som krever både tålmodighet og tid. Hanums horninger, som museet viser en bred presentasjon av i utstillingen, er eksempler på dette. Horningene blir til ved at kunstneren «tegner» med flytende porselen. Med lag-på-lag av tynne porselenstråder bygger hun opp komplekse former, som kan minne om naturens egne strukturer.

- Arbeidene fremstår som delikate og vakre, holdt i dempede fargenyanser, men med en enorm kraft i uttrykket, beskriver Kroneberg.

Internasjonalisering
Ifølge pressemeldingen viser utstillingen arbeider laget etter år 2000, med hovedvekt på de siste 5 årene. I denne perioden har Hanums arbeider blitt kjent for et internasjonalt publikum, blant annet gjennom visning på internasjonale messer som COLLECT i London og SOFA i Chicago.

- Dette står det stor respekt av, sier Kroneberg. Det forteller også noe om at Hanum har et uttrykk som skiller seg ut fra feltet forøvrig. I utstillingen har vi lagt vekt på å vise noe av spennet i uttrykk og format som man finner i Hanums arbeider. Her kan publikum få oppleve både vakre og detaljerte enkeltobjekter, samt noen av kunstnerens større installasjoner, avslutter kurator Else-Brit Kroneberg.

Åpning: 12. mars kl. 14.00

Utstillingen åpnes av Øystein Djupedal.

Står til: 14. august

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Utstillinger

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt