Hopp til hovedinnhold

Scheibler-prisen 2019 til metallkunstner Toril Bonsaksen

Toril Bonsaksen fra Sandnessjøen mottok Scheibler-prisen innen kunsthåndverk på Mellomstasjonen i Oslo i dag. Designprisen gikk til Stine Aas fra Bergen.

Helt siden 1993 har Stiftelsen Scheibler delt ut priser innen design og kunsthåndverk. I år har prisene økt med 50 000 siden i fjor, og er dermed på kr. 250 000 hver. Prisene er absolutt størst i sitt slag her til lands. De heldige prisvinnerne for 2019 er metall- og smykkekunstner Toril Bonsaksen innen kunsthåndverk og designer Stine Aas innen design. Prisutdelingen fant sted tirsdag 11. februar i Mellomstasjonen foran det nye Nasjonalmuseet i Oslo.

Metallkunstner Toril Bonsaksen gjenbruker gamle og slitte gjenstander
Gammelt metallbestikk blir for eksempel til intrikate og geniale sammensetninger i Toril Bonsaksens arbeider – ofte fugler, som er et gjennomgående tema hos henne. Hun anvender også gamle og rustne gjenstander hun har funnet på Tåvær, et gammelt handelssted på øya Vega på Helgelandskysten. Alle objektene bærer derfor i seg en historie. Bonsaksen (f. 1973) er utdannet metallkunstner med master (MFA) i smykkekunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) i 2008, men har også studert hippienes smykkekunst på gata i Sør-Amerika i tillegg til at hun har et studium kuratorarbeide ved Universitetet i Sørøst-Norge. Flere av hennes verk er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og private samlere. Hun har gjort en rekke utsmykninger til skoler og offentlige bygninger, arbeidet med kunstformidling gjennom Den kulturelle skolesekken samt vært bl.a. verksmester på metallavdelingen på KHiO. Bonsaksen har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger.


Hylles for særpreget kunsthåndverk
Under prisutdeling hyllet Sissel Benneche Osvold fra Stiftelsen Scheibler Bonsaksens genuine evne til å skape noe nytt og særpreget av resirkulerte materialer. Stein, jern og metall innbefattes med edle og tunge metaller. Ved å legge edelt metall utenpå det organiske, får hverdagens gjenstander et verdigere og lengre liv. Det handler om å ta vare på ting som angår oss og som bygger historien vår. Bestikk formes til verk i store og små formater. Det er særlig Bonsaksens fugleskulpturer av gammelt bestikk som kommuniserer: Trekkfugler som kan uttrykke menneskenes reisetrang, utflukter og flukt på tvers av kontinentene. Disse har Nasjonalmuseet kjøpt inn to eksemplarer av.

Viktig pris i en ellers så trang kunstnerøkonomi
En ærbødig Bonsaksen rettet en stor takk til stiftelsen for anerkjennelsen som prisen utgjør. Hun understreket viktigheten av å motta en pris i denne størrelsesorden og hvor mye det faktisk har å si for en kunstner i sitt daglige virke. Videre tok hun publikum med på sin reise fra sin første, men hemmelige, kunstutstilling – hvor hun som seksåring stilte ut tyggegummi hun hadde funnet på gata; via åtte år med hotelledelse og kreative venner i Spania og Latin-Amerika; til rådgiver for et reklamebyrå hjemme i Norge. Og tilslutt hvordan hun endelig tok steget i voksen alder: Hun bestemte seg for å gå videre med kreative evner og egen kunst på studier ved KHiO.


Designer Stine Aas bruker miljøvennlige materialer
Stine Aas har siden debuten for bare noen få år siden designet møbler, lamper og objekter som er enkle, elegante og nyskapende. Aas skaper hverdagsobjekter som knagger, vannkanner og stoler hvor ikke bare form og funksjon er viktig, men der objektene kombineres med helt spesielle farger som hun selv utvikler. Northern har produsert de fleste av arbeidene hennes, som stolen «Oaki», kannen «Grab», knaggholderen «Nest» og lampen «Alter», som består av et håndhamret flak av miljøvennlig aluminium. Aas (f. 1989) har master (MA) i møbeldesign fra Kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen. og bor og arbeider i Bergen. Hun har deltatt på utstillinger i Stockholm, Helsinki, London, Milano, New York og Los Angeles.

Tidligere prisvinnere

  • 2018: Ahmed Umar (kunsthåndverk) og Michael Olestad Nybråten (design) – NOK 200 000 pr. pris.
  • 2017: Jim Darbu (kunsthåndverk) og Kristine Five Melvær (design) – NOK 200 000 pr. pris.
  • 2016: Anna Talbot (kunsthåndverk) og Lars Beller Fjetland (design) – NOK 200 000 pr. pris.
  • 2015: Franz Petter Schmidt (kunsthåndverk) og Vera Kleppe og Åshild Kyte (design) – NOK 200 000 pr. pris.
  • 2014: Karina Nøkleby Presttun (kunsthåndverk) og Hallgeir Homstvedt (design) – NOK 150 000 pr. pris.
  • 2013: Kari Mølstad (talentpris i kunsthåndverk) og Morten Skjærpe Knarrum (talentpris i design) – NOK 150 000 pr. pris.
  • 2012: Elise Hatlø (talentpris i kunsthåndverk) og Vibeke Skar (talentpris i design) – NOK 150 000 pr. pris.
  • 2011: John K. Raustein (talentpris i kunsthåndverk) og Admir Batlak og Charlotte Selvig (talentpris i design) – NOK 150 000 pr. pris. Rita Nilsen ble tildelt hedersprisen – NOK 100 000.
  • 2010: Ingrid Askeland (talentpris i kunsthåndverk) og Jonas Ravlo Stokke og Øystein Austad (talentpris i design) – NOK 150 000 pr. pris. Eduard Myska ble tildelt hedersprisen – NOK 100 000.

​Se fullstendig liste over prisvinnere.

Om Stiftelsen Scheiblers legat
Stiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak, og styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser – en årlig kunsthåndverkspris og en årlig designpris. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler, er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritius-konsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler. Faglig rådgiver i forbindelse med kandidater til prisene er seniorforsker Widar Halén ved Nasjonalmuseet.


Publisert

Sist oppdatert

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt