Hopp til hovedinnhold

Millie Behrens og Elin Hedberg i Kunstnerforbundet

17. september åpnet Millie Behrens og Elin Hedberg hver sin utstilling i Kunstnerforbundet

Millie Behrens: THIS IS NOW
Til utstillingen i Vindussalen viser Millie Behrens tre serier med nye verk, to består av brosjer og anheng, mens den tredje består av seks armbåndsur som er laget spesielt for denne utstillingen. Klokkene representerer noe nytt i Millie Behrens’ virke og tittelen på utstillingen THIS IS NOW sirkler inn dette momentet. Armbåndsurene er alle laget i sølv, noen med detaljer i gull. Urskiven er laget i titan med inngravert tekst eksempelvis THIS IS OUR TIME og THIS IS NOW, som utstillingstittelen.

Klokker måler og angir tiden, men tid som resonansbunn gjelder også for smykkene på utstillingen. Millie Behrens lar seg gjerne inspirere av omgivelsene og hvordan tiden virker på naturen, så vel som byen. Naturen representerer et stort formrepertoar av både myke linjer og det stramt geometriske. Millie Behrens’ smykker kretser rundt nettopp forholdet mellom natur og geometri, men også mellom natur og kultur.
Natur og kultur glir over i hverandre med tiden som avgjørende moment. Slik steingjerdene er satt sammen stein for stein, er også mange av Millie Behrens smykker formet del for del. Sølv er hovedmaterialet, men i kombinasjon med strandstein, kobber, gull, krystaller og tre. Bruken av strandsteiner er nok et vitnesbyrd om kunstnerens dragning mot naturen. Steinene er ikke slipt, men brukes i smykkene slik de er. Smykkene føyer seg til kroppen, lik steingjerdene tilpasser seg landskapet. Millie Behrens har bestandig vært opptatt av bruksaspektet og at smykkene hennes er lette å bruke.

Elin Hedbergs (f. 1988) viser sitt masterprosjekt Omstilling (2015). Verket ble vist på masterutstillingen In the Usual Direction of Travel på Kunsthøgskolen i Oslo tidligere i år. For verket ble Elin Hedberg belønnet med Norske Kunsthåndverkere studentpris. Elin Hedbergs arbeider utpeker seg både når det gjelder klassiske former, materialer, håndverk og presentasjonsform. Hun tar utgangspunkt i den klassiske krukkeformen tilvirket i materialene: kobber, støpejern og tre. Materialbruken fordrer forskjellig håndverk og teknikker. Vektlagt er krukkenes materialitet og taktilitet, de er til å ta og kjenne på.

Les mer

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Utstillinger

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt