Hopp til hovedinnhold

Ingjerd Hanevold og Aron Li i Galleri Format Oslo

I utstillingen Over tid viser kunstnerne Aron Li og Ingjerd Hanevold nyproduserte objekter og smykker i metall. Felles for de to kunstnerskapene er en interesse for planterikets komplekse strukturer. Utstillingen viser arbeider som utforsker naturens skapende krefter i sammenheng med individets skjøre forgjengelighet. Med fokus på taktile og visuelle egenskaper inviterer arbeidene til nærmere betraktning og berøring.

- Det te­ma­tis­ke grunn­la­get i Aron Lis kunst­ner­skap lig­ger i pro­ble­ma­tik­ken rundt men­nes­ke­he­tens inn­virk­ning på na­tur og mil­jø har den fy­sis­ke ut­fø­rel­sen bak­grunn i kunst­ne­rens in­ter­es­se for hånd­ver­kets tek­nik­ker og tra­di­sjo­ner. Ob­jek­te­ne byr på en stor de­talj­rik­dom og er tek­nisk ut­ford­ren­de. Gjen­nom å la spor av be­ar­bei­din­gen av ma­te­ria­ler og tek­nik­ker spil­le inn på ver­kets en­de­li­ge form blir ar­beids­pro­ses­sen en vik­tig del av les­nin­gen av Lis kunst­ne­ris­ke vir­ke, skriver Galleri Format Oslo på sine nettsider og videre:

- Med en nys­gjer­rig­het for den tre­di­men­sjo­nel­le for­men og mys­tik­ken knyt­tet til det ukjen­te ob­jek­tets his­to­rie, opp­hav og funk­sjon, ak­ti­ve­rer kunst­ne­ren be­trak­te­rens as­so­sia­sjo­ner ba­sert på eget liv. Ar­bei­de­ne frem­stil­les som spor fra en ukjent for­flyt­tet el­ler frem­ti­dig dyst­o­pi hvor kunst­ne­ren øns­ker å spei­le ned­bryt­ning av na­tur gjen­nom funk­sjons­løse, øde­lag­te og navn­løse ob­jek­ter.

Om Ingjerd Henevolds skriver galleriet:

- Som kunst­ner er hun opp­tatt av å føl­ge na­tu­rens lo­gikk og hun øns­ker å hol­de fast ved det opp­rin­ne­li­ge og det enk­le. Ba­sert på prin­sip­per knyt­tet til til­bli­vel­se, kon­struk­sjon og vekst ut­fors­ker hun frak­tale mønst­re og struk­tu­rer i plan­ter og mi­ne­ra­ler, spi­ra­ler og skjell­for­ma­sjo­ner.

- Hane­vold er in­ter­es­sert i smyk­ker i en ut­vi­det his­to­risk kon­tekst. Sym­bo­ler, ri­tua­ler, ar­beids­me­to­der, ma­te­rial­ba­sert kunn­skap og hånd­verk er sen­tra­le as­pek­ter i hen­nes prak­sis. Ar­bei­de­ne hen­nes in­te­gre­rer det na­tur­git­te i det kunst­ner­skap­te og hun er opp­tatt av å be­ly­se ma­te­ria­lets egen­ska­per i seg selv. Hane­volds smyk­ker er et re­sul­tat av en for­enk­lings­pro­sess hvor frag­men­ter frem­he­ves som be­tyd­nings­ful­le.

Utstillingen åpnet 26. november og står til 10. desember 2016.

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Utstillinger

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt