8. mars-vase med politisk brodd

Keramiker Ann Kristin Einarsens siste prosjekt #365vases på Instagram. Portrettfoto: Silje Nesdal. Verksfoto: Anne Bråtveit. Styling: Silje Aune Eriksen.
Ved oppstarten av 2019 satte keramiker Ann Kristin Einarsen i gang et ambisiøst prosjekt. Hver dag gjennom hele året lanserer hun en ny vase på Instagram, og hver måned har sin egen tematikk. For kunstneren er dette en dynamisk prosess, der morgendagens vase sakte former seg, i takt med tilfeldige innfall og sinnsstemning.

– Da jeg skulle tilbake til jobben som kunsthåndverker og designer etter endt mammaperm, innså jeg at jeg ikke hadde en eneste deadline, forteller Ann Kristin Einarsen. – En arbeidsdag for meg består som regel i en småskalaproduksjon av keramikk, parallelt med utvikling av nye former ment for kommersiell produksjon. Jeg trengte å skape noen rammer for meg selv hvor jeg kunne jobbe fritt med utforsking av form, funksjon og uttrykk, forklarer hun.


Ann Kristin Einarsen: "#365_vases". Styling: Silje Aune Eriksen. Foto: Anne Bråtveit

#365vases
– Prosjektet #365vases, hvor jeg hver dag i 2019 vil legge ut en vase på Instagram, tillater meg å eksperimentere samtidig som jeg ikke har tid til å være så kritisk. Det er også en mulighet til å gi et innblikk i hvordan jeg tenker som formgiver, samt en introduksjon i ulike metoder for keramisk produksjon, utdyper keramikeren, som bor i Oslo, men er opprinnelig fra Narvik. 

"Kvinnedagsvase"
– Da det begynte å nærme seg 8. mars, merket jeg at alt fokuset rundt #meetoo og abortloven engasjerte meg, sier Ann Kristin Einarsen. Resultatet ble en egen kvinnedagsvase. Vasen er en videreføring av de foregående vasene fra mars måned, med tema og fokus på moduler. I januar var geometriske former hovedfokus, i februar ekstrudering, og i mars er det altså moduler som står på agendaen.

Keramikeren forteller at utgangspunktet for 8. mars-vasen er 4. mars-vasen, som utgjør en fjerdedel av en donut. Fire dager senere er donut-sirkelen sluttet, støttet opp av to rør som utgjør et kors. Med det er kvinnesymbolet født. Hun understreker at formen er ikke ny i seg selv, men tror ikke den tidligere er gjort som vase. Vasen er laget i matt rosa porselen for å knytte vasen opp mot noe feminint og nærmest kjønnslig. Samtidig som formspråket er massivt og  maskulint. – Jeg prøver å få frem kontrasten mellom det sarte og det veldig sterke, sier Einarsen.

Internasjonal oppmerksomhet
Keramiker Ann Kristin Einarsen kombinerer design og kunsthåndverk i sitt arbeid. Hun har vekket internasjonal oppmerksomhet med flere av sine produkter, blant annet seriene Oasis for Northern, Sip for Case og Hinken for Woud. Einarsen ble tildelt Bo Bedres Kunsthåndverkspris i 2017 for serien Fam. Hun har også blitt valgt ut til å delta på den kuraterte utstillingen Norwegian Pressence som har fått mye oppmerksomhet i inn- og utland ved flere anledninger.


Bilde fra Oslo Design Fair i 2016 hvor Ann Kristin Einarsen deltok med flere verk, bl.a. kaffekoppene"Kaffi" og tallerkenen "Ceramics are forever". Styling Hege Barnholt. Foto: Bjørn Johan Stenersen

Bildene under viser Ann Kristins Instagram-prosjekt. Vi oppfordrer deg til å følge henne på Instagram for å holde deg oppdatert på dette spennende prosjektet.
Instagram: @akeinarsen