

Ulla-Mari Brantenberg
Glass
E-post
ubranten@online.no
Telefon
91848682
Nettside
–
Sted
2760 Brandbu
Ulla-Mari Brantenberg tok hun initiativ til å starte landets første Studio Glasshytte på Frysja i Oslo 1978. Den gang ble hun kjent for sine fargerike organiske og utradisjonelle drikkeglass. Siden har Ulla-Mari gjennomført flere store utsmykningsoppdrag både ute og innedørs. Hun er kjøpt inn av de store museene i Norge og samlere over hele verden. I 2016 startet hun glasshytte på Glasslåven kunstsenter & atelierer. Arbeidsfeltet hennes er bredt – alt fra å blåse og forme det varme glasset til å sandblåse, etse, gravere, skjære, slipe, slumpe og sandstøpe store og små flater. Brantenberg henter inspirasjon fra selve livet – å puste i lyset og årstidene, vandre, sykle, fiske og bare stirre; mennesker i bevegelse, dyr og fugler, blomster og mose, poesi og musikk. Men også det som gjør vondt å møte med blikket. – Glasset er min blyant, uttaler kunstneren.
2024
«Where have all the flowers gone?»
Vase i klart glass. Blåst og formet på frihånd. H: 26cm
2022
«Ingen spor»
Blåst klart glass formet på frihånd.
2021
«Etter katastrofen». Oversikt i høyloftet på Glasslåven
Fra utstillingen «Etter katastrofen» (2021) Bildene er tatt fra ulike sider i høyloftet på Glasslåven. Foto: Elin Osjord
2021
«Jeg prøvde å rope»
Fra utstillingen «Etter katastrofen» (2021). Innkjøpt av Kode i Bergen.
2021
«Ingen vei tilbake»
Fra utstillingen «Etter Katastrofen» (2021). Foto: Elin Osjord
2021
«Plutselig ble det for mye»
Blåst glass formet på frihånd.
2021
«Noe frossent kom ut»
Blåst og formet på frihånd. H: 67cm
2021
«Det smelter inne i skogen»
Verk innkjøpt til Drammenes museum fra utstillingen «Etter Katastrofen» på Glasslåven på Granavollen i Gran. Blåst og formet på frihånd. H:59cm
2021
«Sterke røtter»
Innstallasjon fra utstillingen «Etter Katastrofen» (2021). Støpt, blåst og knust glass. Gull, sølv, jern, sink og bølgeblikk. Dette er et prosjekt som har gått over flere år som begynte med kunstneren…
2020
«Så ble det helt stille»
Glass smeltet over jern og stål. H: 31cm Flate: 41 x 31cm
2020
«Jeg tenker på biene»
Kunstneren har designet formen og får hjelp til å blåse dem i ulike farger. H: 29cm
2020
Halssmykke i glass og stål
Samarbeid med Toril Bjorg.
2020
«Fra isen»
Vaser blåst og formet på frihånd.
2020
«Pust!»
Fra utstillingen «Etter katastrofen» (2021) Blåst og formet på frihånd.
2018
«Gratulerer med dagen!»
Til NRKs 60-årsjubileum
2017
«Speile fra Østen»
Gull, sølv, kornet glass og underfang.
2017
«Opera»
Operaglass til operafest Røykenvik. Gull og klart glass.
2015
«Ut fra Gruven»
Inspirasjonen til dette verket kom etter et besøk i en gruve på Svalbard. – Etter å ha vært inne i gruven, kom jeg ut fra det stummende mørket til en tindrende vakker stjernehimmel, beskriver kunstne…
2015
«Guds øye»
Fra utstilling i Sandnes Kunstforening. Kjøpt inn til privat eie. Foto: kunstneren
2014
«Kors »
Fra utstillingen «Etter katastrofen» (2021)
2014
«Kors»
Sandstøpt glass.
2013
«Lysbærer med gull»
Blåst og formet på frihånd.
2011
Fra «Flower Marked»
Lysekroner (6stk) i DNB-bygget i Bjørvika, Oslo Lysekronene er montert ned i og fra en lys sjakt som kan sees ned på fra bakkeplan.
2010
Støpeprosess til «Kors»
Brantenberg støper «Kors» på Magnor Glassverk. Foto: Egil Bentengen
2010
«Brelys»
Fond vindu i Skimuseet på Holmenkollen i Oslo L: 390 X H: 210 cm Foto: Mona Gundersen
2007
«Melkegangen»
Samarbeid med elever fra Kjelsås skole gjennom Den Kulturelle kolesekken (DKS).
2007
«Så ble det vår igjen!»
Blåst og formet på frihånd på Gjøvik Glassverk. Foto: kunstneren
2006
«Gul kjerne»
Blåst og formet på frihånd. D: 49cm
2004
«Glass med gullkant»
Vinglass med gullkant.
2003
«Rett før spranget»
Blåst glass formet på frihånd. Foto: Mona Gundersen
2003
«Oi! Sier du det?!»
Klart glass. Blåst og formet på frihånd.
2003
«Det prikker»
Blåst og formet på frihånd. Sandblåst etter glasset er avkjølt og avspent.
2003
«Pusten kommer innefra»
Blåst og formet på frihånd. Sandblåst etter glasset er avkjølt og avspent.
2002
Vaser
Vaser. Blåst og formet på frihånd.
1999
«Oi sa du det?!»
Blåst og formet på frihånd. Sandblåst etter at glasset er avkjølt og avspent.
1998
«Blå kjerne»
«Inne i isen lå det noe blått» Gull og sølv, blåst og formet på frihånd. Foto: Mona Gundersen
1998
«Minner fra fisketurene»
Karaffel med fisk og to glass.
1997
«Dronning med slep»
Lysekrone fra en utstilling i Kunstnerforbundet i Oslo. Den henger nå på Voksenåsen hotel i Oslo. Foto: Thomas Tveter
1997
«Rede»
Klart glass modellert i det varme glasset.
1996
«Det brenner»
Drikkeglass. Blåst og formet på frihånd.
1994
«Minner fra Bessie»
Minner fra hunden Bessie Basset som kunstneren hadde gleden av å ha hos seg i 12 år. Blåst og formet på frihånd.
1994
«Lysbærer»
To lysbærere i Nordre Ål kirke. Under OL i 1994 på Lillehammer hadde lokalet vært discotek for deltakerne i OL byen. Det ble bygget om og vigslet til kirke av biskop Rosemarie Köhn samme året. …
1994
«Kongle og Mjøsasild»
Lysekrone i oppgangen til festsalen i Kulturhuset Banken, Lillehammer. Kunstneren har formet alle bitene på frihånd, boret hull og montert januar 1994. Skjelettet er laget av samme metall som i rulles…
1993
«Klare former»
Det klare glasset tar imot lyset og reflekterer det veldig ulikt, og dette er noe som fascinerer kunstneren veldig.
1992
Drammeglass
Blåst og formet på frihånd.
1991
«Sporene inni»
Fat. Blåst og formet på frihånd.
1988
Karafler
Karafler. Blåst og formet på frihånd i klart glass.
1987
«Vente i blått lys»
Karaffel med to glass. Blåst og formet på frihånd.
1986
«Papagay»
Papegøyens farger. Inspirert etter et besøk i en fuglepark i Spania. Blåst og formet på frihånd.
1986
«Spor av liv»
Blåst og formet på frihånd. Etset og sandblåst etter at glasset er avkjølt og avspent.
1984
«Litt stas skal det være»
Drammeglass
1983
«Blå bølge»
Blåst og formet på frihånd. Gralteknikk.
1980
«Spor i det blå»
Blåst og formet på frihånd. Gralteknikk. Foto: Stina Glømmi