SILDRE

2019
– Tekst: Solveig Lønmo, Kunsthistoriker – «Elena Ferrante skrev i romanen Mi briljante venninne (2012): "(…) ho gav røynda ei ekstra kraft ved å sette ord på den, ho fylte den med energi. Eg merka også til mi glede at straks ho gjorde det, kjende eg at også eg kunne, og når eg prøvde, merka eg kor godt eg klarte det." (…) Keramiske trådledd eller ringer som er tredd inn i hverandre er et gjennomgående prinsipp i flere av Trude Westby Nordmarks skulpturer. Sammenkoblingene har et kompositorisk formål og en tydelig retning (utover, bortover, oppover). Selv om keramikkskulpturene står i ro, er det som om de var på vei mot noe før brenning, voksende ut av seg selv, formerende, gjentakende som på cellenivå. Glasurene omslutter liksom fastbrente øyeblikk. I sin litografiske studie Art Forms in Nature (1899) tegnet Ernst Haeckel blant annet noen fantastiske maneter som eksempler på naturens iboende symmetri, med ornamenter som synes skapt av den mest briljante kunstner. Haeckel studerte alt fra encellede amøber til komplekse pattedyr, både for selv å tilegne seg kunnskap om naturen og for å demonstrere hvor praktfull planeten vår er. Plansjen med disse discomedusae, manetene, viser fangtråder i et ordnet kaos, viklet inn i hverandre og bølgende etter dyrets bevegelser. Keramikktrådene til Trude Westby Nordmark er organiske, med denne viljen til retning, som hos manetene. Hennes Snyltere er på sin side som mønsterdetaljer fra de samme manetenes bløte skiver. Flere hundre slike har overtatt veggen, kanskje formerer de seg som ringene i de amorfe skulpturene. Formene er irregulære, overflatene preget av brenningstemperaturens herjing med glasurene. Fargespillet i dem er født ut av ukontrollert natur. Sammen er de små objektene imidlertid et stort ornament, og et utsnitt av den naturen Haeckel beundret så sterkt. Westby Nordmark lar utprøving og eksperimentering på verkstedet få entre gallerirommet; snylterne er freidig og vellykket impresjonistiske. En kullsvart ravn passer på dem. Våkende, illevarslende, eller bare observerende. Hvis ringskulpturer som Melting demonstrerer en vilje til bevegelse og Snyltere en vilje til spredning, fremviser serien Organ en styrke som så vidt holdes tøylet i kompakte former. Objektene nærmest pulserer, utvider og trekker seg sammen igjen. De er vakre, groteske, og henvender seg til betrakterkroppen. (…)»

Vegg venstre: Snyltere, 2019, utstoppet ravn, friidrett spyd, H5m B3m Vegg høyre: Rundsnyltere, 2019, porselen, div.glasurer, kikkert, B10cm Skulptur til høyre: Kraft, 2018, steingods, glasur, H70 x B40 x D70, Installasjon på tang: Bak: Mellomrom, 2018, H1m x L1,5 m Midt i: Kjernehus, 2019, H1m x  B0,5m Ratatosk, H40 x B35 Front: Ild, 2018, steingods, glasur,H 35 x B 40. Foto: Susann Jamtøy

Snyltere, 2019, steingods, porselen, div.glasurer, utstoppet ravn, friidrett spyd, H 5m B 3m Foto: Susann Jamtøy

Detalj; Snyltere.

Kjernehus, 2019, steingods , div. glasurer, H 1m B 0,5m.

Kraft, 2018, steingods, glasur, H 70 x B 40 x D 70.

Organ I, 2018, steingods, glasur, H 30 x B 25
Foto: Anders Bergersen

Organ II, 2018, steingods, glasur H 23 x B 20 Foto: Anders Bergersen

Organ III, 2018, steingods, glasur H 23 x B 20 Foto: Anders Bergersen

Detalj, Organ III, 2018, steingods, glasur H 23 x B 20 Foto: Anders Bergersen

Melting

2018
"Melting" Mål: ca H 60cm L 40cm. Materialer: Porselen, steingods, leirgods og diverse glasurer. Arbeidene bygger på rytmiske gjentagelser og sammenstillinger av unike tredimensjonale, nonfigurative objekter. Inspirasjonen til skulpturene finner jeg i strukturer og systemer fra naturen og dyreverdenen. De ulike systemene er utviklet av et mangfold unike komponenter. Dette fascinerer meg. Foto: Lykt AS og Anders Bergersen©

Balanse, leirgods og div. glasurer, 44X15X24cm

Uten tittel, porselen og div. glasurer, 45X35cm.

Melting, porselen og div. glasurer, 50X45cm.

Melting II, porselen og div.glasurer. 40X30cm.

MeltingIII - Steingods og div. glasurer, 45X40cm.

Detalj Melting.

Detalj Melting II

Detalj Melting II.

Drømmebrønn, Haugmotunet omsorgsbolig, Notodden.

2017
"Drømmebrønn" Mål: L 5m H 1,20m. Materialer: Stål, betong og stein(sort larvikitt). Sjødyr, eventyr, taktile opplevelser og minner har vært utgangspunktet for mitt valg av skulpturer til sansehagen ved Haugmotunet omsorgssenter. Vår og sommer er vakre årstider for hagen, mens høst og vinter oppleves som mindre fargerike. Mine skulpturer er utformet for å gi sansehagen «sansbare planter» også i denne tiden.For å vekke minner hos de eldre brukes den skulpturelle helheten i objektene sammen med de taktile materialene. Utgangspunktet i planter og sjødyr er valgt for å gi grobunn for gode minner og assosiasjoner.Ved å forstørre og abstrahere objekter fra naturen, som i virkelighetens verden er små, håper jeg å skape noen «Alice in Wonderland» øyeblikk i en eventyrverden hvor alt er mulig. Foto: Anders Bergersen.

Kvisten, Brøttum skole, Ringsaker kommune

2014
“Kvisten” Mål: L 6.0m H 0.60m Materialer: Pulverlakkert stål, bær- støren granitt, varmekabler i hovedkvisten.“Kvisten” ser jeg på som en detalj av noe større – Catrine Kullberg sitt landskap (Se glassfasade). En historie jeg ønsker kvisten skal være en del av, men samtidig lede oss videre til nye assosiasjonsrekker. Har “Kvisten” falt ut av bildet? Vokser den ut fra bildet? Kan den se ut som et pinnedyr? Rører den på seg? Foto : www.fotokirsti.no©

Mitt skip er lastet med - Livets steiner, Aust Agder kulturhistoriske senter, Arendal.

2014
“Mitt skip er lastet med - Livets steiner” Mål: B 8,70m x L 8,70m x H 1,90m. Materialer: Mørk labrador, Støren granitt, eik, ledlys, pulverlakkert stål m/laserskjærte bokstaver, freste koordinater i eikekuler, vindinnstallasjon i aluminium. Mitt skip er lastet med - er i utgangspunktet en ordlek som alle generasjoner har kjennskap til. Assosiasjonene vil imidlertid være forskjellig ut ifra bakgrunn og alder. Aust Agder Kulturhistoriske Senter er skipet som er lastet med dokumentasjon av levd liv. Tekstene på steinene gir imidlertid assosiasjoner utover dette. Teksten “MITT SKIP ER LASTET MED” er inne i den mekaniske skulpturen,“vindmåleren” i senter av installasjonen, og kommer frem ved at skålene snurrer rundt. Ved hjelp av vinden, eller blir snurret rundt fysisk av de besøkende. Vindmåleren gir assosiasjoner til skipsfarten. Ordene, laserskjært i de pulverlakkerte stålplatene, er valgt for å gi assosiasjoner til handelsvarene til og fra Aust Agder på 1500-1900 tallet, men like mye for å beskrive hva skipsfarten betydde for livene til folk på denne tiden.VARME - Rød , HÅP- Grønt, VISDOM - Beige, GODS-blått, SALT-mintgrønt, SØTT-rosa, GULL- Gult, Orange: MITT SKIP ER LASTET MED - LIVETS STEINER. Jeg har tatt utgangspunkt i møllesteinen for kunstprosjektet på tunet. Møllesteinen var en hverdagsgjenstand av stor betydning for matproduksjonen på den tiden. Jeg har forenklet formen, men beholdt det mest karakteristiske - Den runde formen og hullet i midten. Steinene har integrert 7 eikekuler i kjernene. En påminnelse om den grovhogsten dette treslaget ble utsatt for på sørlandet og hvor viktig det er å forvalte naturen på riktig måte. Tuntreet, av eik, er en del av kunstprosjektet.Eika til eikekulene er hogd på gården Skiftenes i Grimstad for ca. 6 år siden. Her forvaltes noe av den eldste og beste eikeskogen som fortsatt er igjen på Sørlandet. De store stokkene, som er svært gamle, står i et fredet område som heter Skiftenes edelskog reservat. (Bredde og lengdegrad: 58°24’’21’’ N 07°29’’07’’ Ø).Denne bredde og lengdegraden er frest inn i alle eikekulene i installasjonen.Foto : www.dannevigfoto.no©