Jeg arbeider med leire og silketrykk med utgangspunkt i fotografiet. Arbeidene tar form som både skulptur, flate, installasjon og stedspesifikke verk. Billedmaterialet er mine egne familiefotografier. Jeg har arbeidet med det samme fotografiske materialet i etter hvert 15 år, men utrykket har utviklet seg i en mer abstrakt og skulpturell retning. Gjennom ulike prosesser og bearbeiding oppløses motivene til de nærmest forsvinner, og fotografiet er ikke lenger synlig som annet enn fragmenter av form og farge.
Akkumulasjon
2016
Akkumulasjon er en serie skulpturer bygget på stedet av brente leirebildestrimler. (Makullerte leirebilder). Skulpturene er stablet på stedet, og dette er et tidkrevende og møysommelig arbeid. Skulpturene er ofte bygget som en forlengelse av sokkelen den står på og i form av strenge geometriske figurer. Som et velororganisert kaos. Sokkelen kan være et møbel som et bord, en krakk eller en europalle.
"For meg handler arbeidet både om tapt tid, men også om hvordan det som har vært ikke forsvinner men transformeres til noe nytt. På denne måten kommer det også til å handle om det ukjente, forvenntninger og nye muligheter."
120 x 80 x 100 cm
Søyle, fra serien Akkumulason 45 cm i diameter 162 cm høy
Installasjon med stoler. Haugesund billedgalleri 2016
Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. 2016
Leftovers
2019
Leftovers er en serie flater hvor jeg benytter restmateriale fra andre verk. De har et collage aktig utrykk.
Mye av inspirasjonen min kommer fra tekstilverdenen, først og fremst folkekunstens tekstile teknikker som quilting, patchwork, vev, lappetepper, filleryer mm. Ideen om å transformere tilsynelatende verdiløse rester til nye vakre bilder og tekstiler for bruk appellerer veldig til meg. Jeg ønsker å fortsette denne undersøkelsen av å «gjenvinne/gjenbruke» mine egne tidligere arbeider til nye verk.
str 20 cm. år 2020
str 45 cm. 2020
str 45 cm. 2020
str 20 cm. 2020
str. 20 cm. 2019
str. 45 cm. 2019
str. 20 cm. 2019
Vekst
2019
«Vekst» er en serie skulpturelle arbeider med utgangspunkt i sylinderen/ beholderen. Jeg stabler ringer av makullerte leirebildestrimler oppå hverandre til de synker sammen av sin egen tyngde. Det er dette punktet: på randen av kollaps, jeg streber etter å nå. Da må leiren brennes før jeg kan bygge videre. Jeg bygger ulike versjoner i ulike leirer og godsfarger. Trykk og glasur er her på innsiden av sylinderene, og leiren selv gir farge til utsiden, som sort, rød, rosa, grå og bruntoner.
Into the Willow
2013
Silketrykk på leirgods. Utstilling ved kunstnerforbundet, Oslo.
Utstilling i velvet KRAFT Bergen
2018
Leire silketrykket direkte på vegg. Temporært og stedspesifikt verk.
Bestefar i Hovden
2002
Silketrykk på industriflis. Stedspesifikk installasjon, Hovden i Øygarden. 250 x 150 cm.
Kunstverkene på dette nettstedet er opphavsrettslig beskyttet og er gjengitt med samtykke fra kunstneren / BONO. Bruk av kunstverk kan enkelt klareres hos BONO.