Vaseklase 2017, Kunsthall Grenland

2017
Vaseklase 2018 Utstillingsprosjektet baserer seg på gamle vaseformer som jeg har hentet fra Porsgrunds Porselænsfabriks lange og rikholdige historie. Prosjektets dialog med porselensfabrikkens designhistorie omhandler de enkelte vaseformenes opphav i industriell kulturarv, med klare referanser knyttet til porselensfabrikkens unike historie og formgivere og designere som i tur og orden har satt sine egne spor. Vaseformen/ beholderen er en av våre eldste bruksformer og er kjent fra menneskehetens tidligste historie, i alle kulturer opp gjennom tidene. Vaseklasen her i Fjøset inkluderer over 1200 enheter som er montert sammen til en større og komplisert installasjon. Historien Jeg var invitert til å delta på en workshop på PP i 2009. Det var første gang jeg arbeidet i porselen. Jeg fikk fri tilgang og kunne velge og vrake i fabrikkens store gipsmagasin, hvor brukte støpeformer fra fabrikkens 140 års virksomhet var lagret. Jeg satte i gang et to ukers støpeprosjekt, med mange av de klassiske vaseformene jeg kjente fra PPs historie. Vaser laget av kjente designere og kunstnere som Nora Gulbrandsen, Unni Johnsen, Tias Eckhoff, Eystein Sandnes, Grete Rønning, Leif Helge Enger og Rose Martin, for å nevne noen få. Vasene ble brent i PPs ovner, til 1400 grader. 250 av disse vasene samlet jeg til en vaseklase, en hengende skulptur. Like etter at jeg var på PP ble fabrikken nedlagt og produksjonen stoppet. Vaseklasen ble i 2010 innkjøpt av Nasjonalmuseet. Versjonen som henger her i Fjøset er en del av en større vaseklase jeg produserte i samarbeid med PP, Grenland Kunsthall og Porselensbiennalen i Porsgrunn i løpet av 2017. Vasene er støpt av Stine Hartvigsen, som i tett samarbeid med PP støpte 3000 vaser i Prosjektrom 1400 grader, vegg i vegg med PPs gamle lokaler i Porsgrunn. Vasene er brent i en ovn i et lite produksjonsverksted som PP har gjenopprettet bl.a. for å kunne produserer noen av sine praktobjekter i god nok kvalitet.

Installasjonen henger fra taket. Består av ca. 2000 vaser. Høyde 450 cm xm diameter 250 cm

Vaseklase 2018. Fjøset Ringebu Prestegard

2018
Versjonen som henger i Fjøset 2018 er en del av en større vaseklase jeg produserte i samarbeid med PP, Grenland Kunsthall og Porselensbiennalen i Porsgrunn i løpet av 2017. Vasene er støpt av Stine Hartvigsen, som i tett samarbeid med PP støpte 3000 vaser i Prosjektrom 1400 grader, vegg i vegg med PPs gamle lokaler i Porsgrunn. Vasene er brent i en ovn i et lite produksjonsverksted som PP har gjenopprettet bl.a. for å kunne produserer noen av sine praktobjekter i god nok kvalitet.

845 vaser. Høyde 200 cm x diameter 450 cm. Pga. den lave takhøyden i prosjektrom Fjøset måte det bli en helt annen installasjon enn i Kunsthall Grenland, som har 6 m opp til bærebjelker i taket.

Rørformer, terracotta. Fjøset Ringebu Prestegard

2017
Ekastruderte rørelementer modellert sammen. Lengde 280 x bredde 200 x høyde 120 cm. Foto Torbjørn Kvasbø

Terracotta clay, extruded tube elements. W 280 x D 200 x H 120 cm. Photo Torbjørn Kvasbø

Norsk Teknisk Porselen 2013. Fjøset Ringebu Prestegard 2017

2017
NTP Fredrikstad produserer isolatorer for høyspenningssystemer. Ekstruderte rør diameter 170 mm x 30 mm tykke, skåret opp i kileformede rørdeler med skjæretråd, brent i NTPs gassovn til 1300 grader, og deretter stablet løst sammen. L 400 cm x bredde 180 cm x høyde 140 cm. Foto Tor Ivan Boyne

Knust eller kunst, bare rør

2018
Fjøset Ringebu Prestegard 2018: Ekstruderte rørdeler brent i filler i vedovn, montert sammen på armeringsjern. Lengde 200 cm. Foto Torbjørn Kvasbø