Jeg jobber med flatvev, eksperimenterer med forskjellige teknikker og etterbehandling som bretting, banking og søm. Bruker mest lin, som er foranderlig fra det tørre og matte til det halvblanke og litt fete ettersom hvilken teknikk og etterbehandling jeg bruker. Lyset er hovedsakelig mitt tema, men også natur og emosjoner. Jeg inspireres av fiber og papir, tegning, kullets dype mørke og krittets høye lys og nyansene i mellom. Struktur, tekstur, teknikk, materiale og tema er like viktige for det uttrykket jeg vil formidle. I perioder tover jeg og vever med ull for bekledning, lett, varmt, miljøvennlig. Prøver ut kvaliteter, overflater og uttrykk.
Ro
2017
H: 230, B: 45, D: 5. Henges ut fra vegg. Teppet er vevd med tynn lintråd. En fortsettelse av tette og åpne felter. Jeg har brukt smett der jeg vil tette den åpne renningen. Lyset treffer veggen gjennom de åpne feltene og fargen på veggen blir en del av arbeidet. Tema og minst mulig virkemidler er viktige i dette arbeidet.
Lysbrytninger
2012
H: 230cm, B: 80cm, D: 5cm. Henges ut fra vegg. Jeg jobber med tynt lingarn og prøver ut teknikker som tillater åpne og tette flater i samme vev. Jeg må bruke smett der jeg vil tette åpen renning. Lyset siles gjennom de åpne feltene og sammen med skyggene fra trådene, treffer det veggen bak. Det blir et slørete, utydelig preg. Tekstilene henger ca 5 cm ut fra vegg. Ettersom hvilken belysning som treffer tekstilene, kan farger oppstå på veggen bak der lyset treffer.
Oransje tegninger
2011
H: 255, B: 80, Lin/silke. Kritt-tegninger er utgangspunt for uttrykket.Jeg jobber med malte flater og kritt og overfører uttrykket til vev med dobbel renning og med både smett og å skyve bort tråder fra forsiden mens jeg vever.
Stammer
1998
H: 226cm, B: 124cm, D: 5cm. Lin. Naturfargen, masse og tredimensjonalitet er utgangspunkt for arbeidet. Jeg vever stoff og bretter det og i enkelte partier bøyer jeg det jeg har brettet og syr det, slik at det beholder den bøyde formen. Fargesjattering er en av hovedkomponentene i tekstilene mine.
Natt
1992
H: 90cm, B: 150cm. Lin. Hovedtema er sjattering med lys og mørke. For at tekstilen skulle henge sammen, med lange tråder på forsiden, utviklet jeg en egen vevteknikk.
Rosa hud og sort
1991
H: 197cm, B: 88cm. Lin. Jeg arbeidet med lyse farger der jeg blandet alle primærfargene i fargebadet. Disse lyse fargene representerte oftest de lyse himmelfargene i nord. I dette tilfelle handler det mer om hud. Sort er nesten alltid med i arbeidene mine. Teknisk er teppet vevd nedenfra og opp i tre deler samtidig. I det sorte midterste feltet er trådene gradvis byttet ut med rosa tråder. Det sorte midterste feltet er etter veving fjernet og erstattet med et vevd stoff som er brettet og sydd.
Kunstverkene på dette nettstedet er opphavsrettslig beskyttet og er gjengitt med samtykke fra kunstneren / BONO. Bruk av kunstverk kan enkelt klareres hos BONO.