Goblin Market

2022

Utstillingen Goblin Market ble arrangert på småbruket Jørgenrud i Kråkstad, Nordre Follo høsten 2022. Lokasjon for visningen av verket, med samme tittel, var i gårdens nedlagte møkkakjeller som befinner seg under den mer enn hundre år gamle låven, og som her fungerer som et prosjektgalleri under navnet Goblin.

“Morning and evening
Maids heard the goblins cry:
“Come buy our orchard fruits,
Come buy, come buy:
Apples and quinces,
Lemons and oranges,
Plump unpeck’d cherries,
Melons and raspberries,
Bloom-down-cheek’d peaches,
Swart-headed mulberries,
Wild free-born cranberries,
Crab-apples,
dewberries,
Apricots,
strawberries;—
All ripe together
In summer weather,—
Morns that pass by,
Fair eves that fly;
Come buy, come buy:.""

Utrag fra diktet ”Goblin Market” (1862) av Cristina Rosetti

Installasjonen Goblin Market består av tauverk og silketekstiler som er bundet sammen til tredimensjonale former og integrert i rommets omgivelser. Mørck bruker en egenutviklet teknikk inspirert av Shibari, en historisk japansk knyteteknikk brukt innen erotikk. 
Installasjonen blir preget av miljøet det står i, og endrer karakter over tid.

Foto: Tor Simen Ulstein/KUNSTDOK

Svartsaum

2021

Fra utstillingen Hendene. Jorda. - en duo-utstilling med Maia Birkeland ved Hordaland Kunstsenter.

Broderi; svartsøm
125 x 97 cm
Innkjøpt av Oslo kommune

Foto: Bjørn Mortensen

Stolateppe

2021

Fra utstillingen Oldemor, bestemor, mor, meg. - en duo-utstilling med Maia Birkeland ved Galleri Format.

Veggteppe
Gjenbrukte materialer fra tidligere verk; håndfarget silke, vevde tekstiler. Montert sammen med broderi og applikasjon. 
140 x 91 cm
Innkjøpt av Drammens Museum

På den fredete gården og kulturmiljøet Havrå på Osterøy ble stolatepper, eller stoltepper, ofte laget av slitte sengettepper. De klippet bort det som var slitt og kantet med bånd eller andre tekstiler. Mørck gjenbruker selv materialer fra tidligere verk. Klipper de opp og setter de sammen med applikasjon og broderi. Å se til gammel bondekultur er en metode som gir nye perspektiver på bruk av ressurser og materialer i Mørcks kunstpraksis. 

Foto: Thomas Tveter

Bringeklut

2021

Fra utstillingen Oldemor, bestemor, mor, meg., en duo-utstilling med Maia Birkeland ved Galleri Format.

Veggteppe
Gjenbrukte materialer fra tidligere verk og funnet objekt; silke lin bomull og en slitt vedsekk. 
Innfarging, applikasjon, broderi.
120 x 109 cm
Innkjøpt av Drammens Museum

Foto: Thomas Tveter

Bringeklut detalj

Desire Or Devour

2017

Stedsspesifikk installasjon ved skulpturbiennalen STAUP 2017, Levanger. 

Håndfarget silke, tau, klatreplanter. 

Fig Tree Bay

2016

Separatutstilling ved Soft Galleri, Oslo. 

Med galleriets store vindu ut mot gaten gikk utstillingen i dialog til nærområdet; et foretningsstrøk som på kveldsstid var preget av prostitusjon. 

Draperte tekstiler, tapet og dansestang. Eget mønsterdesign, silketrykket tekstil og digitaltrykket tapet. 

Tie Me Up Tie Me Down

2015

Separatutatilling ved TM 51 Infill.
Galleriet er et vindusgalleri som er del av en boligblokk i Oslo. 

Stedsspesifikk installasjon av sammenknyttede tau og silketekstiler, rosa lysrør og UV-lys.