Mona Strand dyrker fram hvert hodeplagg slik en gartner pleier og dyrker fram sine eksotiske planter, hvor den langsomme prosessen er sentral for å komme fram til hver enkelt art. Prosjektet er en del av ‘slow fashion’ bevegelsen, langsomme klær, som er kritisk til bruk og kast samfunnet, i motsetning til ‘fast fashion’. Hun utvikler hodebekledninger som sjeldne arter hvor hvert menneske kan fremheve sin unike identitet. Siden hennes store installasjon ‘Veksthus’ på Kunstindustrimuseet ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i 2014, har Mona Strand videreutviklet sine hodeskulpturer innen dette konseptet. Hodeplaggene er visuelle og tekstile undersøkelser i et grenseland av klær, tekstil, skulpturelle former og bærbare skulpturer. De er som sjeldne arter dyrket fram i et ‘herbaratorium’. Hodebekledningene er skapt i et tekstilt laboratorium i flytende overganger mellom naturlige og syntetiske materialer; silkeorgansa, viskose, fargebad, stivelser, tørkeprosesser, fløyel, wire, organiske planter, fiskeskinn, tørkede arter, silkebånd, blomsterteip, vokset tråd, kvister og kunstige planter. Disse er presset og omformet til et herbarium av tekstile former, som er stanset, preget, rullet, klippet, børstet, raspet, og slik modellert på nytt. Mona Strand viser på denne måten en ny bruk av gamle håndverksteknikker fra modistfaget. Utstillingen er en installasjon som viser både prosess og hodebekledninger. 'Herbaratorium' åpnet i Kunsthåndverkerne i Kongengs gate lørdag 5. mai kl 13. Åpning ved Wenche Lyche. Musikalsk innslag ved Kjersti Rydsaa. Installasjon gjort i samarbeid med Marianne Pedersen som også har vært samtalepartner underveis. Latinske titler på verk utviklet i samarbeid med Ingrid Holm Finseth. Tittel 'Herbaratorium' utviklet i samarbeid med Atle Wehn Hegnes. Takk også til inspirator Ove Harder Finseth. Utstillingens varighet: 5. mai - 3. juni.