KRAFT. Duoutstilling med Marianne Broch. 25 mai til 5 august 2018

2018
I utstillingen hos KRAFT vil jeg vise nye skulpturer både som enkeltobjekter og serier. Seriene er repetisjoner av like former,der materialenes ulikheter skaper variasjon og betydning. Formene er abstrakte, men det er mulig å assosiere figurativt. Tvetydighet, men noe som er gjenkjennelig. Finslig glattpussete mot grovere overflater. Støpte betong- og bronseobjekter og unike trearbeider. Jeg benytter forskjellige støpematerialer og eksperimenterer med materialer og teksturer. Flere er helt nye for meg, for eksempel bronse og betong. I betongen har jeg eksperimentert med ulike naturlige tilsetninger som knust skjell og marmor. Foto: Øystein Klakegg

EKKO. Betong

EKKO. Betong

EKKO. Betong

EKKO. Bronse, bjørk, betong, gips/bladsølv, bronse

EKKO. Bronse

EKKO. Bjørk

EKKO. Betong

EKKO. Gips/bladsølv

EKKO. Bronse

EKKO. Bronse

EKKO. Bronse

EKKO. Bjørk. Sokkel; bronse og kryssfiner

EKKO. Bronse

EKKO. Bronse

DVALE. Bronse

DVALE. Bronse

MULTIPLY

2017
HYLLA. På Øverste hylle HYLLA I hylle: (besl med hjell) 1. plate beregnet til å legge el. sette noe på. Komme på rett hylle. Legge på hylla - gi opp, avslutte. 2.Avsats, hjell i fjellvegg II hylle: (norr hylja) innhylle III hylle: (norr hylla) gi uttrykk for anerkjennelse og beundring overfor noen, hedre. Samlere; vi fremhever og «stiller ut» yndlingsobjektene våre. Det kan være enkeltobjekter eller hele samlinger. Jeg ønsker å lage en utstillingsplattform som både er en selvstendig form, og som kan fremheve det utstilte objektet på en uventet måte. Kanskje inspirere til å plassere utypiske gjenstander på HYLLA. Hyllene er som korte eller lange springbrett. De kan plasseres alene eller flere sammen. HYLLA ble laget i forbindelse med utstillingen MULTIPLY: NK Vest-Norge arrangerer NKs temautstilling for 2017: MULTIPLY – mitt hjem. Utstillingen skal vise arbeider i balansepunktet mellom kunsthåndverk og design, og som passer inn i private hjem. Konseptet er at arbeidene i utstillingen skal være mangfoldiggjort i større eller mindre serier av kunstnerne selv i egne verksteder eller hos andre produsenter. 14 kunsthåndverkere deltar i utstillingen som åpner lørdag 1. april på Hå gamle prestegard utenfor Stavanger og i Møbelgalleriet i Stavanger onsdag 5. april. Utstillingen går videre til KRAFT i Bergen 18 august 2017. Foto: Øystein Klakegg

PÅ HYLLA

2017

FORSKYVNING

2016
FORSKYVNING er individuelle objekter, som forholder seg til hverandre som en installasjon. Installasjonen består av grunnformer som FORSKYVES i forhold til hverandre. Formene forskyves i ulike retninger og plan, horisontalt og vertikalt. Retning snus, nye elementer kommer til, verktøyet lager spor i materiale, glatt, ru osv. «Positive» og «negative» former oppstår ved å sage ut en form av en annen. Disse bearbeides videre til nye kombinasjoner. Bjørk kryssfiner er gjennomgående materiale, med innslag av glimmer og bladmetall mm. Objektene er plassert på vegg i et rutenett som kan bygges ut i ulike retninger ut ifra et hjørne. Foto: Øystein Klakegg

UTEN TITTEL

2016
«UTEN TITTEL» er en tilsynelatende bedagelig, og mulig slapp figur, som har plassert seg på en i sammenligning overdimensjonert høy sokkel. Begrunnelse for tittelen «uten tittel» er et ønske om at betrakteren kan reflektere fritt ut ifra eget ståsted. Det er også mulig at objektet er fratatt sin tittel. Det er lange tradisjoner for å plassere betydningsfulle skikkelser på sokler. Sokkelhøyden er vesentlig. Fordi den opphøyde er så storartet kan sokkelens høyde også få et komisk skjær, da vi som betraktere brekker nakken og knapt ser den lille figuren i skyen, med måke på toppen…. Det kan være ulike tolkninger: 1. Formen er på vei ned; Lei av å stå på sokkel, takker for seg, eller så er dette hvilestillingen når ingen ser det. Står vanligvis i en helt annen positur. Selvsagt på dagtid. Uansett; formen er ikke langt fra øverste kant, den trygge topplasseringen. 2. Formen er på vei opp; Dette er faktisk en optimist. Selv om det tilsynelatende kan se ut som en slapp holdning, viser øvre del noe annet. Den har klort seg fast. En muskel. Høyst sannsynlig vil den kunne dra resten av formen med helt opp. Ikke for å bestige en sokkel, eller være på toppen. Heller en mestringsfølelse, det er mulig! Innkjøpt på Årsutstillingen 2016 av Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Trondheim. Foto: Kjell S.Stenmarch til katalogen for Årsutstillingen 2016.

PROSJEKTROMMET CS55

2016

GLØD

2014

NORWEGIAN WOOD

2012

OPTIMISTISK FLYGER

2012
OPTIMISTISK FLYGER er en leken propellform, som kanskje vil utvikle seg til å bli en flygedyktig propell en gang i fremtiden. Stivnet i et utviklingstrinn, men på vei mot en ny mulighet. Den er preget av optimisme, en god porsjon naivitet, og humor som drivkraft. Fargene understreker formenes sinnsstemning og egenart. Foto: Øystein Klakegg

EN SOM VANDRER

2009

VANDRER. Epoksy