Prosjektet ble laget i forbindelse med Kunst rett vest på Drammens museum, og er et stedsspesifikt arbeid. Flere containere ble leid inn i forbindelse med utstillingen og satt inn i hagen til museet. Reisen er også et lydverk. Til hver kiste kunne man hør forskjellige sanger og høre fortellingene. Til Håpet er lysegrønt en tyrkisk vuggesang, Kjærligheten og live en norsk folkevise og i Troen på framgang en hollandsk vise.
Beskrivelse av prosjekt Reisen: Informasjons/inspirasjonsmøtet i mars 2018 satte i gang noen tanker om Drammens internasjonale og mangfoldige historie. Fra tidlig trelasthandel med kontinentet, tilflytting fra distriktene i landet og til arbeidsinnvandring til fabrikkene. Hvordan forsøke å presentere denne historien i en visuell form? Som kunsthåndverker og keramiker var det naturlig for meg å gripe fatt i ornamentikk. Hvilken form kunne dette ta? Tre kister fra gjenbruksbutikken Modus i Asker kommune ble de ytre rammene for verkene. I kistenes innvendige horisontale flate ligger ornamentene på plater av glass. I bunnen er det installert LED-lys som sørger for gjennomlysning. Jeg bestemte meg for å jobbe med porselen som materiale for ornamentene. Å utnytte det gjennomskinnelige i materialet handler mye om en estetikk knyttet til det skjøre og vakre, men satt sammen med et helt annet og kontrasterende materiale og form kan det tilsammen antyde en historie. De tre kistene kompletterte hverandre i en til dels felles ytre form og med forskjellig innhold. Hver kiste har sin egen fortelling. Lokkene sto åpne. Alle kistelokk ble sikret slik at de ikke kunne falle ned over fingre.
Kiste 1, Håpet er lysegrønt forteller om arbeidsinnvandring på 1960-og 70-tallet. Håp om arbeid og godt liv fikk mange til å reise mot nord. Jeg har brukt stiliserte blomster og ornamentikk i fliser fra tyrkisk tradisjon. Dette kan representere alle de som kommer fra andre land og som i dag bor i Drammen. Størrelse i cm: bredde 81, høyde 54, dybde 48. Høyde med lokk oppe 85.
Kiste 2,Troen på framgang forteller om kontakten og handelen med kontinentet. Trelasthandelen var en viktig årsak til Drammens vekst som by. Mye av Amsterdam by hviler på pæler fra norsk skog. Handel og økonomisk framgang, og troen på denne, var viktig, protestantismens og kalvinismens arbeidsmoral sto sterkt fra 1500-tallet. Her har jeg lyst til å knytte ornamentikken til hollandsk ornamentikk fra Delft. Størrelse i cm: bredde 80, høyde 61, dybde 46. Høyde med lokk oppe 94.
Kiste 3, Kjærligheten og livet forteller om alle dem som kom fra distriktene og inn til byen for å skaffe seg arbeid. Drammen tredoblet innbyggertallet fra midten av 1800-tallet og frem mot århundreskiftet 1900. Mine barns tippoldefar som kom fra nordvest-landet og etablerte seg som lærer i Drammen, var én av dem. I denne kisten har jeg brukt karveskurd og akantusranken som utgangspunkt. Størrelse i cm: bredde 93, høyde 40, dybde 40. Høyde med lokk oppe 74.
Kistene kan sees hver for seg, men samlet lages det en større historie som forteller om reisen til Drammen. Formidling av idéen og historien gjøres gjennom de tre tre lydsporene med sanger og fortellerstemme. Med LED-lys i kistene trengte man ikke mer lys enn det som falt inn fra åpningen i containeren.