Et maleri er et dikt uten ord

2019

Et maleri er et dikt uten ord, som viser verk av Hennie Ann Isdahl, Wendimagegn Belete, Esther Maria Bjørneboe og Kiyoshi Yamamoto. Utstillingen er produsert av Kunstvisitten. Utstilling skal på turné til helse- og sosialinstitusjoner i Akershus fylke. Et maleri er et dikt uten ord ble vist i Akershus Kunstsenter januer 2019.

Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)

2018

RAM galleri
Utstillingen Passive Aggressive (Who Do You Think You Are) er en metaforisk refleksjon omkring konsekvensene av vestens, og ikke minst Norges, eksploatering av verdens naturresurser.


 

Utsmykking Helsevakta Trondheim

2019

Utsmykking til Helsevakta Trondheim.
Konsulenter: Ingun Myrstad og Kristin sæterdal

If I fall let me fall even if I crash and burn

2016

Maleri i bundad lin, reaktive farge og akrylmaling

I can't work like this

2019

Sandefjord Kunstforenings Kunstprisen 2019
De fem nominerte til Kunstprisen 2019:
Ask Bjørlo, Ida Madsen Følling, Kiyoshi Yamamoto, Nora Joung og Sille Storihle

Juryen har bestått av kurator Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold kunstmuseum, kurator Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske Kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord kunstforening, Signe Hultgren.

Not Your exotic

2023

Reaktiv farge og Pau Brasil pigment i japansk bomull.

 

Lytt Til Naturens Stemme

2023

Lytt Til Naturens Stemme / jubileumsutstilling / SA steinskulptur 75 år

Kuratert av KARI SKIPPERVOLD

 

Draperi, skap og klær. Kiyoshi Yamamoto har tatt utgangspunktet i «kilden» – hvem står bak monumentene? Kunstnere bak monumentale prosjekter har alltid måtte lene seg på profesjonelle verksteder og spesialkompetanse fra kyndige håndverkere, som bronsestøpere og steinhoggere. Dyktige håndverkere spiller en nøkkelrolle, monumentalverk kan ikke bli til uten deres bidrag. Monumentalskulptur har stor betydning for byrom, urban identitet, park- og plassarkitektur, men historien om hvordan disse kunstverkene blir til vet offentligheten lite om. Til nød er kunstnerens navn allment kjent, men produksjonshistorien formidles sjelden. Yamamoto gjør noe med dette - i verket Kiss From a Rose (Garvoll, Garvoll, Øistad, Van Vo, Oldham, Nilsen, Hjelmseth, Løken) er navnene på alle arbeiderne på Helsfyr brodert inn. Gjennom draperier utforsker han også steinskulpturers materialitet. I klassiske skulpturer er ofte tekstiler og draperier en vel så sentral del av formen, og utførelsen blir stående som symbol på steinhoggerens talent.

 

 

 

Kiss From a Rose (Garvoll, Garvoll, Øistad, Van Vo, Oldham, Nilsen, Hjelmseth, Løken)

...Whatever natural force in this direction will be good. (Caryatid new old dress – made from Pau Brazil and Reactive colour)