Villblomster, hageblomster og fantasiblomster.

2021

Prosjektet: Villblomster, hageblomster og fantasiblomster, består av klær og veggtepper. Teppene og stoffet som klærne er sydd av, er vevd av opprevete stoffremser i bomullslerret. Deretter er det applikert på små firkantete stoff-biter slik at de store blomstermønstrene får en piksel effekt. Veggteppene bringer assossiasjoner til botaniske plakater som ble vist i naturfagstimene på skolen. Blomstene på både tepper og klær vises ofte med lange stilker og blader, og på noen steder er også roten med. Dette knyttes igjen opp til naturhistoriske plansjer og gir prosjektet et forskningspreget uttrykk. På arbeidene har jeg portrettert alle slags typer blomster, både villblomsterfantasiblomster og hageblomster

 

Rød germini, 21. Tekstil, vev, applkasjon og søm.

Hvit snøklokke, 21. Tekstil, vev, applikasjon og søm.

Stemorsblomst & prestekrage, 21. Tekstil, vev, applikasjon og søm.

Rød valmue, 21. Tekstl, vev med applikasjon. H:150 cm, B:105 cm.

Rosa kornblomst, 21. Tekstil, vev med applikasjon. H:150 cm, B: 105 cm.

Hvit parasollblomst, 21. Tekstil, vev med applikasjon. H:150 cm, B:105 cm.

Ugleportretter

2020

Serien Ugleportretter, består av fire billedvever med uglemotiv. Alle er vevet av opprevete stoffremser, og uglemotivene er applikert på med små firkantete stoff biter (1 x 1 cm ) som skaper en piksel-effekt. Forskjellige ugler er portrettert: snøugle, låveugle, stor hornugle og graveugle. Alle uglene sitter på en stubbe og ser rett frem. Litt stivt, som om lukningstiden på kameraet var lang og en måtte sitte stille foran fotografen. Uglene er både realistisk og naivt fremstilte. De majestetiske fugledyrene fasinerer meg. De er vakre og har en mytisk aura rundt seg. I vår del av verden er de forbundet med visdom og kunnskap, i andre varsler de død. Ugler er presiøse skapninger vi må verne om, og være varsomme når vi bygger ned uberørt natur. 

 

Vevnadene er 150 cm lange og 105 cm brede. Serien Ugleportretter er påbegynt i 2020.

 

 

Barnowl ,2020.Tekstil, vev med applikasjon. H:145 cb, B:105 cm.

Snowowl, 2020. Tekstil vev med applikasjon. H:145 cm, B: 105 cm.

Paris - New-Delhi - Oslo

2014

 Retrospektiv utstillin, Nasjonalmuseet i Oslo, 2014. Håndbroderte klær på hvit bomullslerret.

AARABIA, Håndbrodert kjole.

ALAHAMBRA, håndbrodert kjole.

CHIRAZ, håndbrodert skjørt og topp

Little robin chirped and sang catch me if you can. Håndbrodert kjole.

Angeline

2014

Angeline, er en brodert stopmotion og animasjonsvideo. Vi ser at en hånd broderer konturen av et insekt. Insektet utvikler seg til en rød og lodden fløyelsmaur, med lange svarte følehorn og hårete ben. Mauren begynner å vandre rundt og flyr tilslutt av gårde. Når den dukker opp på lerretet igjen, har den forvandlet seg til Angeline. Angeline er en hybride mellom en kvinne og en fløyelsmaur. Angeline har en kvinnes kropp, og hodet til en fløyelsmaur. Angelinefortsetter sin reise som dompap, og flyr av gårde over skog og fjell. Her møter hun en flokk med broderte fugler. Sammen med disse flyr hun videre, og de omdannes til levende fugler. Filmen slutter med at fuglene finner hvile og ro i store trær. 

 

Musikken er spesialkomponert av den Indiske komponisten IshS.

Videoen Angeline er laget i 2014. Lengde 02:42.

 

Angeline, er en brodert stopmotion og animasjonsvideo. Vi ser at en hånd broderer konturen av et insekt. Insektet utvikler seg til en rød og lodden fløyelsmaur, med lange svarte følehorn og hårete ben. Mauren begynner å vandre rundt og flyr tilslutt av gårde. Når den dukker opp på lerretet igjen, har den forvandlet seg til Angeline. Angeline er en hybride mellom en kvinne og en fløyelsmaur. Angeline har en kvinnes kropp, og hodet til en fløyelsmaur. Angelinefortsetter sin reise som dompap, og flyr av gårde over skog og fjell. Her møter hun en flokk med broderte fugler. Sammen med disse flyr hun videre, og de omdannes til levende fugler. Filmen slutter med at fuglene finner hvile og ro i store trær. 

 

Musikken er spesialkomponert av den Indiske komponisten IshS.

Videoen Angeline er laget i 2014. 

 

Archives de Paris

1991

Archives de Paris, er en installasjon med bevarte minner. På to sølvfargede klesstativer, henger det brune papirmønstre tett i tett fra da jeg hadde mitt eget motemerke Julie Skarland i Paris. Mønstrene er krøllete, lukter innestengt, og bærer tydelig preg av å ha blitt oppbevart en stund. Flere er buntet tett sammen og deretter festet til stativet med metallkroker. Det er mange skriblerier på mønstrene, som navnet på modellen, klippeinstrukser, størrelser og stoffvalg. På noen av mønstrene finner vi også et fotokopiert bilde av modellen klistret på. 1991 - 2005.

Archives de Paris, er en installasjon med bevarte minner. På to sølvfargede klesstativer, henger det brune papirmønstre tett i tett fra da jeg hadde mitt eget motemerke Julie Skarland i Paris. Mønstrene er krøllete, lukter innestengt, og bærer tydelig preg av å ha blitt oppbevart en stund. Flere er buntet tett sammen og deretter festet til stativet med metallkroker. Det er mange skriblerier på mønstrene, som navnet på modellen, klippeinstrukser, størrelser og stoffvalg. På noen av mønstrene finner vi også et fotokopiert bilde av modellen klistret på.