Ingrid Becker (1952) er utdannet innen tekstil og pedagogikk. Fascinasjonen for tekstile materialer og teknikker er grunnleggende i hennes arbeid som kunsthåndverker.
Hun har arbeidet i en årrekke med bekledning i skinn og stoffer i naturmaterialer. I dag kommer naturens materiallager enda sterkere til uttrykk i hennes flettverk, og det tekstile er til stede både i materialkvaliteten og i de ulike teknikkene.
Materialiene finner hun i naturen rundt seg og teknikkene er tekstile teknikker i uendelige variasjoner.
De ulike flettematerialene har sin egen karakter, stiller krav og krever en dialog på veien til det ferdige arbeidet. Samspillet mellom ideen, formen som arbeides frem og hensynet til materialets egenart og vilje er avgjørende for resultatet.
Den tredimensjonale flettete formen; kurven, beholderen er sentral i arbeidene og er dypt forankret i den feminine fortellingen, både konkret og som metafor. Den forteller historien om menneskelig opprinnelse, om romlige beholdere for å samle, bære og oppbevare maten og fortellingene om livet, slik Ursula K. Le Guin beskriver i The Carrier Bag Theory of Fiction: «Før verktøyet som tvinger energi utover, laget vi verktøyet som bringer energi hjem. Før heltenes lange, harde, drepende verktøy var våre forfedres største oppfinnelse beholderen, den tidligste kulturelle oppfinnelsen, kurven for den ville havren, medisin-posen, hjemmet, stedet som inneholder det som er hellig (shrine), posen med stjerner.» Shelter for meneskene, maten og det som skulle fortelles videre. Og bostedene og beholdere har siden urtider blitt laget av flettverk og leire. Denne filosofien ligger til grunn i Becker´s arbeid.
Norske Kunsthåndverkeres Temautstilling HUNGER i 2018 med tre innledende workshops, er en materialisering av prosessbasert kunnskapsutveksling innen kunsthåndverksfaget. Deltakelsen betyr mye og legger føringer for Ingrid Becker’s kunstnerskap videre. HUNGER prosjektet gjør tydelig, både kognitivt og kroppslig, at materialene mat, flettematerialer og leire har alltid vært fundamentalt grunnleggende og livsnødvendig.
Prosjektet TREHAGEN - en visuell konsert - med premiere midtsommer 2022 og forutgående workshops i 2020 og 2021 er initiert av komponist Ellen Lindquist i samarbeid med Tovelise Røkke-Olsen (keramiske klanginstrumenter, skulpturelle arbeider) og Ingrid Becker (klanginstrumenter, bæreredskaper og skulpturelle arbeider i tre). Se filmen under!
Ingrid Becker’s´ arbeider er innkjøpt av Innkjøpsfondet for Norsk Kunsthåndverk for Kunstindustrimuseene i Trondheim, Oslo og Bergen og av Norsk Kulturråd, Trondheim Kommune og Nasjonalmuseet i Oslo.
www.ingridbecker.no
Oktober 2022