Hagasvingen bofellesskap, Lørenskog kommune.

2019

FJÆR
To fjær, utført i syrefast stål, er montert på fasadeveggen ved inngangen til bygget. Fjær har en iboende letthet som vil være med på å skape et lysere og mer velkomment inngangsparti, som samtidig fungerer som logo til bygget og dets funksjon – bosted/rede for beboerne.

FUGL
Fjærmotivet fra inngangspartiet er videreført inn som fjær til fugler og som bladverk lagt til byggets
trappeavsatser. I første etasje en Sanglerke på en sirkulær form, og bladverk ved inngangen til avdelingen.I andre etasje en Stokkand på en sirkulær form, og en Kolibri og en liten blomst ved inngangen til avdelingen. På vegg mellom de to etasjene er det montert to Kolibrier som er i ferd med
å suge til seg nektar fra to blomster.

FLORA
I byggets korridorer er ideen å skape en passasje gjennom en gladstemt ”blomstereng”, med noen
få overraskelser i form av frosker, sommerfugler og edderkopper. Det er ulik montering og fargesammenstilling i hver etasje; i første etasje går det i gul/grønn/blå fargetoner i andre etasje gul/orange/rød fargetoner.

Fasade: Syrefast stål.
Trappehus og korridorer i to etasjer: Totalt 66 former, Pulverlakkert aluminium

Kunstnerisk konsulent: Annette Koefoed

Beauty Box

2018

Sands verk er inspirert av, og laget av lett tilgjengelige og midlertidige skjønnhetsprodukter som benyttes til å forbedre eller endre utseendet. Falske negler, falske vipper, pudder puter og leppestifter er artikler vi gjerne bruker en gang, for så å kaste. Sammen med mer eksklusive materialer som sølv og perler lager hun "vakre" smykker av velkjente skjønnhetsprodukter, noe som gjør at vi må se to ganger før vi gjenkjenner materialene.

Verdiløs

2016

Utallige notater blir skrevet for å huske, for å påminne, for å gi beskjeder, for å poengtere, for å få ut mentalt slagg. Formuleringer som berører tomhet, løgn, lengsel og maktesløshet er hentet frem og materialisert som markante utsagn i edelt metall. Umiddelbare behov som ble skriblet ned på løsrevet papir, for så å bli glemt, gjenstår som verdiløse istykkerrevnete fragmenter.

Is this my place?

2015

«Skygger i stadig forandring fanger flyktige spor, temporære øyeblikk.»

- ​Når du kommer til enden av tauet, knytt en knute og hold deg fast.
- They Talk Together. But the Words go Separate Ways.
- Han er et hjul og kan ikke bli. Underveis er hans hjem.

Blokk

2015

Laserkuttet Formica ColorCor.

Internal Landscapes

2011

"Sands of Time." The work presented by Heidi Sand in "Internal Landscapes" refreshes our ideas of what Contemporary Jewellery can be. It is no coincidence that the work can both be seen as an Installation and as a collection of individual objects. Sand blends her pieces with the bare architecture of RAM gallery to create an atmosphere of intimacy that also permeates her jewels. It is easy for our attention to be firstly drawn to the large size of the objects - objects which are made to be worn. The proportion of these objects in relation to the wearer creates an awareness not only to themselves but to the body of the person as the frame of a painting. It is not common nowadays to see an object engage the wearer in such way, a quality that Sand boldly explores. As we examine the work at a closer level, our attention is further directed to the complexity of the details. Each piece is a diary of a process where the most precious element is Time. For the work of Sand takes time. Time to create, time to observe, time to savour. That, in today's faster-than-sound world, is a luxury indeed; call it a precious stone. The organlike appearance of the objects, inspired by our common internal landscapes, reminds us of our physical transience and of Man's ever incessant inwards searching. Finally, by wearing them on the body, these jewels become a self-referential, yet paradoxical statement. The inside on the outside or vice-versa? If jewellery has always fascinated for its value, intricate detail and fine aesthetics, Sand follows the tradition of this legacy and adds lightheartedness and a touch of the exotic. A journey through the inside of things that matter, intelligently displayed as a key that may open the observer's own world of meaning. Sand creates, layer upon layer, in metal and color and shape, the hypnotic tools to do so. Of the rare moments when we allow ourselves to be lost in the maze of our own thoughts, this exhibition is one of the gentlest. Manuel Vilhena