Out of the blue, Format, Oslo

2022

"Out of the blue" is a site-specific exhibition of the project "Blue Collar - White Collar". The artist group AvArt, who formely the shared Studio AvArt, thematize crafts in the age of technology. Efficiency, productivity, and digitalization are well-known terms for value creation in our time. Technological development has changed human labor. Craftmanship, the work of the hand, is changing and challenged. What value does good craftmanship have if a machine can do it better and faster? A conceptual framework for the project has been to work with blue and white colors, as this has deep roots in the history of ceramics. The exhibition draws a line from today's discussion to the first industrial revolution, where the Arts & Crafts movement became a counterforce to industrialization. Site-specific versions of the project have been shown at Nääs Konsthantverk, Gothenburg (2017), Buskerud Kunstsenter, Drammen (2018), the national exhibition ‘Crafts 2018’, Fredrikstad, and at the Korean International Ceramics Biennale (2019).

 Tittel ”As long as it takes” Type medium: Wall installation Materiale: støpt porselen og tre Format: 100 cm x 130 cm x 12 cm

Detalj, glasurer, ulike overflater, kjemiske reaksjoner, krakkelering, blankt og matt, ulike fargenyanser.

Fra serien ”As long as it takes” i prosess

 

Rekonstruksjon: 9:2021, Paviljongen i Hvervenbukta.

2021

 

«Rekonstruksjon: 9:2021» er et tverrkunstnerisk prosjekt som handler om å navigere frem og tilbake mellom fortid, nåtid og fremtid. Gjennom en kunstnerisk og skapende prosess utfolder historien seg på nytt i Hvervenbukta, stedet blir utforsket gjennom musikk, aktiviteter og kunstobjekter som bidrar til å gjenoppbygge stedets identitet på en ny måte. Prosjektet hadde 4 ulike utstillingsscenografier i paviljongen i september 2021 og i forbindelse med Oslo kulturnatt med kunstobjekter, musikk og perfomance i landskapet. 

Prosjektet er støttet av Kulturetaten i Oslo, prosjektstøtte, og Fondet for utøvende kunstnere.

Kunstnerisk ledelse ved kunstnergruppen Mona Strand, Ove Harder Finseth, Arild Berg og Elise Kielland. Prosjektet har basis i Hvervenbukta kunstverksted hvor Arild Berg og Elise Kielland er nye leietakere i portnerboligenes kunstneratelierer, Kulturetaten i Oslo Kommune.

Scenografi 1: “Som i et speil”

Scenografi 2: “Stein på stein” 

Scenografi 3: «Av havet det steg» 

Scenografi 4: “Mad Hatters Tea Party”

Gjestekunstnere: Mimi Swang, Tanya Kuiters, Monja West, Gunnar Fon, Alexander Gruner·Mostrøm, Jan Gruner Mostrøm, Trine Folmoe, Ingjerd Hanevold, Kim Muller, Kjersti Johannessen og Wenche Lyche.

Utøvende kunstnere: Runa Rebne, performance Hvervenbukta, Kjersti Rydsaa (cello), Gerd Brox, teater, Vimoksha (Emina Bajtarevic), vokal/gitar Tobias Aslaksen, trommer, Sheldon Blackman, vokal/gitar

 

Tiden det tar, Kraft, Bergen 2020

2020

 

Tiden det tar
Arbeidet utfolder seg manuelt og i tid. Jeg gjentar det samme motivet. Arbeidet underlegges noe ikke kontrollerbart. For å utnytte det uventede på best mulig måte trenger jeg tid. Tid for å gi rom til det uventede og tid for å gjøre det rette på rett tidspunkt.

Vegginstallasjon i Kraft galleri, Bergen april 2020 - Utstillingen «Rhytm of the hands» med Avart og Mona Hoel

Avlyst 2 uker før åpning grunnet Covid-19

 

”Tiden det tar” Detalj, porselen 40 x 40 cm

”Tiden det tar” Detalj, porselen 40 x 40 cm

”Tiden det tar” Detalj, porselen 40 x 40 cm

Rhythm of the hands, Det Gule Huset, Asker 2020

2020

Kunstneriske refleksjoner om robotisering blir vist i Det Gule Huset. Utstillingen viser dette som et samspill mellom keramiske kunstobjekter og en kortfilm. Konseptet er stedsbasert og viser keramikk i blått og hvitt. 

Utstillingen ble stengt en uke etter åpning grunnet Covid-19

Porselen, 40 x 40 cm

Blue Collar - White Collar, Korean International Ceramic Biennale, 2019

2019

Prosjektet ‘Blue Collar - White Collar’ er kunstneriske refleksjoner om robotisering og kunsthåndverkets plass i en stadig mer robotisert verden. Utstillingen viser dette som et samspill mellom keramiske kunstobjekter og en kortfilm. Utstillingen er stedsbasert og viser keramikk i blått og hvitt. Gjennom keramiske overflater og former og med levende bilder vises kunstnernes refleksjoner om den skapende prosessen. 

Dette er en utstilling som har vunnet internasjonal anerkjennelse. Den har blitt vist på en av verdens ledende keramikk-biennaler: Korean International Ceramic Biennale. 

Elise Kielland (Avart) Performance: https://www.youtube.com/watch?v=Cw2ksE0YnVM

 

 

White Collar - Blue Collar, "Movement" veggarbeid porselen, 150 x 85 cm

Årsutstillingen 2018, Østfold Kunstsenter, Fredrikstad

2018

Kunstkritiker Gjertrud Steinvåg skrev om Blue Collar White Collar, fra Årsutstillingen 2018.

Utdrag: Og til tross for mange fine bidrag, så er det to arbeid som gjer at eg får pulsen litt over kvilepuls...Eg er nok meir overraska over at eg likte så godt AvArt og Mona Hoel sitt samarbeid i første etasje på Østfold Kunstsenter. Overraska fordi eg trudde eg visste kva Arild Berg, Linda Jansson Lothe, Mimi Swang og Elise Kielland (som utgjer verkstadfelleskapet AvArt) haldt på med kvar for seg, medan dei her har laga ei lita temautstilling i årsutstillinga, Blue Collar – White Collar. Dei fire keramikarane jobbar med ei felles interesse for samanhengen mellom kunsthandverket sin «tilbakekomst», og det faktum at eit robotisert arbeidsliv gjer at manuelt arbeid utraderast. Kunstnarane jobbar konkret med den tradisjonsrike blå og kvite keramikken for å trekke parallell mellom dagens diskusjon og den første industrielle revolusjonen, der Arts&Crafts-rørsla danna ei motkraft til industrialiseringa. Filmskapar Hoel har følgt Berg, Jansson Lothe, Swang og Kielland i over eitt år og laga ein kjempefin kortfilm, der vi får innblikk i tankar, refleksjonar om det å lage, samstundes som vi får sjå nettopp det – å lage. Det slår meg at AvArt si miniutstilling har ei form for tematisk overbygnad og formidling som kunne vore eit superinteressant utgangspunkt for ei heil årsutstilling åleine.

AvArt og Mona Hoel, Blue Collar – White Collar. 
Rominstallasjon med dokumentarfilm og kunstobjekter, 
Elise Kielland porselen og metallarbeide, gulv og vegg

AvArt og Mona Hoel, Blue Collar – White Collar. 
Rominstallasjon med dokumentarfilm og kunstobjekter,
Elise Kielland porselen og metallarbeide, gulv og vegg

AvArt og Mona Hoel, Blue Collar – White Collar. 
Rominstallasjon med dokumentarfilm og kunstobjekter

Hendenes verk/Rhythm of the hands, Kunstnernes hus, Oslo 2018

2018

Filmvisning av " Hendenes verk/Rhythm of the hands" og paneldebatt med Avart, filmskaper Mona Hoel og filosof Einar Duengen Bøhn.

Ved å bruke dogme-film formatet har filmskaperen kunnet følge kunstnerne gjennom ulike årstider, ulike stadier og i nye settinger. De ble også utstyrt med go-pro kameraer for dokumentere tanker utenfor verkstedet. Kunstnerne er fra kunstnergruppen AvArt: Linda Lothe, Mimi Swang, Elise Kielland og Arild Berg. Filmskaperen er Mona Hoel, kjent for å ha innført dogme-filmen til Norge.

Se trailer til kortfilmen her: https://vimeo.com/290474881

Movement, Buskerud Kunstsenter, Drammen 2018

2018

Den 4. industrielle revolusjon kalles “The rise of the robots”. Det foregår en robotisering av arbeidsoppgaver, i helsevesenet, kontorarbeid og i andre områder. De “gamle” yrkene forsvinner; arbeidsdressen (blue collar) og kontorarbeidere (white collar) er på vei ut. Samtidig ser vi tendenser til håndverkets tilbakekomst. En konseptuell ramme for dette prosjektet er å lage blå og hvit keramikk fordi dette trekker linjer tilbake fra den fjerde til den første industrielle revolusjon, da Arts & Crafts bevegelsen ble en sterk motkraft til industrialiseringen. Dette blir utdypet av filmskaper Mona J. Hoel som har laget kortfilmen ‘Hendenes verk’ [Rhythm of the hands] ved å dokumentere prosessene og tankene rundt det å jobbe med kunsthåndverk. Hun har fulgt kunstnerne på AvArt i over ett år. AvArt verkstedfelleskap ble startet i 2007 og består av Arild Berg, Elise Kielland, Linda Jansson Lothe og Mimi Swang.

https://vimeo.com/263322171

”Movement”

Elise Kielland arbeider i en tidkrevende manuell prosess hvor hun bygger lag på lag og brenner sine flater mange ganger. I dette prosjektet ønsker hun å reflektere over begrepene effektivisering, ressursbruk og verdiskaping sett fra sitt ståsted som kunsthåndverker. Arbeidene til denne utstillingen er kalt movement/bevegelse i betydningen forandring.

 

 

Blue Collar White Collar - Bevegelse/Movement

Blue Collar White Collar - Bevegelse/Movement

Movement - " En øvelse i blå" 40 x 140 cm

Buskerud Kunstsenter, kunstnersamtale med Avart og Mona Hoel og visning av filmen "Hendenes verk/Rhythm of the hands" av Mona Hoel

Buskerud Kunstsenter, kunstnersamtale med Avart og Mona Hoel og visning av filmen "Hendenes verk/Rhythm of the hands" av Mona Hoel

Finding my way with clay, Moss Kunstforening, Moss 2018

2018

Blue Collar White Collar, Næs Konsthandverk, Sverige

2017

Utdrag fra anmeldelse i Gøteborgsposten av kunskritiker Boel Ulfsdottir:

‘Utställningens titel syftar alltså på folk som arbetar i blåställ, vars arbetsmarknad blev robotarnas första mål, innan de nu förbereds för att även kunna ta över manschettarbetarnas arbetsuppgifter. Blått och vitt blev på så sätt projektets givna färgpalett, vilket också leder in på dess andra tema; nämligen det blåvita porslinet och dess historia som tydlig klassmarkör i form av exempelvis kinesiskt porslin, holländsk fajans, samt, inte minst, danskt musselmalet...I detta fall är det dessutom mycket positivt att få en möjlighet att se mångfalden i

vackert, nyskapande och högkvalitativt konsthantverk från ett grannland.’

Detalj, porselen 40 x 40 cm

Blue Collar White Collar, Sverige

Fleksible moduler, porselen og metall

2017

Jeg har arbeidet lenge med å øke bruksområdet for mine keramiske flater. Jeg er nå godt i gang med et fleksibelt system som er en form for byggeklosser hvor det er utallige muligheter for sammenstillinger i mønster og flate. De kan settes sammen til større helheter. Samtidig kan de trekkes fra hverandre og grupperes på ulike måter. Det blir det en lek med mønstre og farger som kan ha mange sammenkoblinger. Rammeverket gjør arbeidene mine mer robuste ved bruk. Modulene har ulike bruksområder. De kan sittes ved, de kan sittes på, de kan brukes i rom på ulike måter både inne og ute.

Porselen og metallarbeid

Porselen og metallarbeide

Kunsthåndverk 2012, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kunstindustrimuseet

2012

Norske kunsthåndverkeres årsutstilling

Between, støpte porselensflater, diverse råstoff og pigmenter

40 x 175 cm

Between, separatutstilling Akershus Kunstsenter 2011

2011

Innkjøp Vestlandske Kunstindustrimuseum 2011

Still life, Galleri Bir Nokta, Istanbul, Europeisk kulturhovedstad, 2010

2010

This project is a cooperation between many people and units, among others: the artists, The Regional Art Centre in Buskerud, The International Culture Centre at Union Scene, Drammen, Drammen town council, Buskerud County Municipality, Norwegian Associations of Arts and Crafts, Ministry of Foreign Affairs, Norwegian Turkish Friendship Association, Akershus University College, Mimar Sinan University of Fine Arts, The Cultural Centre of Alanya, Alanya Town, The Ambassador to Norway in Turkey and the Ambassador to Turkey in Norway and several school classes and visitors to the exhibitions.


Ceramic tiles in contemporary art have developed from traditionally handicraft to a crossover art field. Elements from different art traditions are reflecting different expressions. The ceramic tiles in this exhibition is performed in techniques developed from graphic etching, architecture, photo transmission, plaster made tiles, printing, sculpture, installation and image composition. Some of the same tendencies can be seen in both Turkey and Norway. The tiles are reflecting a multicultural society represented in different individual expressions in techniques, surfaces and art concepts.