BEAUTY BOX: ATHENS JEWELLERY WEEK 2018, VESTFOLD KUNSTSENTER, HOLMESTRAND KUNSTFORENING

2018
“En liten koffert i plast foret med silke. Ett rom med strikkhemper til å feste toilettsaker og speil i. Ett speil og tomme plastbeholdere følger med. Strikklomme i bunn av kofferten. Plastbeskyttelse i lokket, bak speilet. Kofferten har hank og lukkes med to låsbare metallåser.” (Fra Beauty box, Halden historiske Samlinger) Det vi i Norge kaller en beauty box er det de i andre land kaller en vanity case. Tradisjonelt er det en liten koffert, veske eller eske med skjønnhetsprodukter og toalettsaker. Et riktigere norsk navn hadde kanskje vært forfengelighets-boks? Vanity cases har vært i bruk gjennom historien, de har til og med blitt funnet i Tutankhamons grav. I sitt nyeste utstillingsprosjekt BEAUTY BOX, skaper kunstnergruppen ARKIVET et rom for tolkning av både innholdet og beholderen beauty box. Beauty box kan brukes som en beskrivelse av en vakker boks, en beholder for vakre ting, en boks fylt av skjønnhet eller en humoristisk betegnelse for forfengelighet. Vi assosierer gjerne en beauty box til noe som rommer skjønne og personlige hemmeligheter, en liten skattekiste? Men beauty box kan også brukes som en metafor for samtidens skjønnhetsidealer og relasjonen mellom utseende og vellykkethet. Et fokus på utseende som har blitt mer og mer preget av iscenesettelse av seg selv og selvpresentasjon i forbindelse med sosiale medier. Er en beauty box en refleksjon over hva som forventes av oss utseendemessig og hvordan vårt eget selvbilde preges av dette? Hva bringer du med deg i din mentale beauty box? ARKIVET gir med dette prosjektet sin tilnærming til hva en beauty box kan være ut ifra sine selvstendige kunstneriske perspektiver og med smykket som felles utgangspunkt. I utstillingsprosjektet BEAUTY BOX vil ARKIVET knytte til seg bl. a en videokunstner og skribenter. ARKIVET består av Hilde Dramstad, Elsie-Ann Hochlin, Camilla Luihn, Ella Heidi Sand og Putte H. Dal. Dette er det tredje store utstillingsprosjektet kunstnergruppen ARKIVET initierer. Tidligere har de bl. a stilt ut ved Kunstbanken Hedmark Kunstsenter, Møre og Romsdal kunstsenter og Kraft, Bergen. De har også deltatt med utstillingsprosjekt på Athens Jewelry Week 207 og Jewellery Week Munich. www.arkivet.info

Brooch "On the Surface", Enamel, pieced copper.

Brooch "Free the Nipple", enamel, pierced copper.

Brooch "Icarus", enamel, pierced copper.

Brooch "Pop the Cherry", cloisonne enamel, pierced copper.

VERDILØS: FREDRIKSTAD KUNSTFORENING, ATHENS JEWELLRY WEEK 2017, KRAFT HVELVET

2017
ARKIVET / VERDILØS ARKIVET er en kunstnergruppe bestående av Putte H. Dal, Hilde Dramstad, Elsie-Ann Hochlin, Camilla Luihn og Ella Heidi Sand. Som smykkekunstnere har de hvert sitt kunstneriske særpreg. Felles for gruppen er at de gjerne jobber temabasert og har en konseptuel tilnærming til faget. Siden gruppen ble dannet i 2014 har de stilt ut en rekke steder i Norge og internasjonalt. Med prosjektet Verdiløs ønsker gruppen å belyse hvordan verdi oppfattes i dagens samfunn. Hva gjør noe verdifullt? Hva er verdiløst? ARKIVET fremmer et visuelt og mentalt assosiasjonsrom for en diskurs om hvilke sosiale og økonomiske mekanismer som styrer hva som anses som verdifullt. ARKIVET fremhever det kommunikative med smykker og velger å fortelle noe om menneskeverd, politiske aspekter, selvfølelse og miljø.

Tincal lab Challenge 2017

2017
EN With the main objective to show the quality and diversity of contemporary jewelry, Tincal lab invited jewelers from around the world for a challenge: the creation of up to 3 pieces inspired by the theme “Jewelry and Music”. The opening of this amazing collective exhibition will be at Tincal lab on 11th of November and it can be visited until the end of 2017. INFO: http://tincallab.com/challenge2017.html PARTICIPANTS: Ana Dias | Ana Pina | Angela Malhües | BYCB.Jewelry | Camilla Luihn | chokolom | Cristina Celis | Diana Dóris | Dina Abargil | Elizabeth Shaw | Fernanda Barba | Francine Schloeth | Garradas Jewellery | Giulia Savino | Jessica Andersen | Julie Bégin Jewellery | Kairi Sirendi | KIWI on the road | Letizia Maggio | Lieta Marziali | Lija Álvarez | Mai Solorzano | Mária Kobelová | Maria Koutmani | Marta Costa Reis | Melis Agabigum | Mercedes Castro Corbat | Nik Hanton | NOT by Vera Pinto | Olga Marques | Rodete Studio | Sara Shahak | Sofie Boons | Sophie Symes | Superlora Studio by Ariadne Kapelioti | Telma Aguiar Jewelry | Teresa Dantas | Virginia Jakim | WEK

PLATE GLASS

2017
Gruppeutstilling kuratert av Melissa Cameron i forbindelse med The Enamelist Society Conference 2017 på Arrowmont School of Arts and Crafts, Tennessee, USA. Utstillingen vandrer i 2018 videre til Fancy jewellery gallery, Seattle, og til The 2018 SNAG conference i Portland.

Norwegian Enamel Repossessed

2016
NORWEGIAN ENAMEL REPOSSESSED consists of a serie of brooches - all handmade and finished by Luihn her self.
 The series contains 25 individual pieces. Materials are hand sawn reclaimed copper with vitreous enamel and drawings, set in oxidized silver and with steel brooch pins. All the brooches differs in either color or drawing. Colors are in a subtle color palette; nude grey, petal pink, pastel grey, lichen green and twilight blue.

Is this my place? ARKIVET, Kunstbanken Hedmark Kunstsenter, Austellungsraum Sommer-Solheim München, Hå gamle Prestegård

2015
ARKIVETs exhibition project is titled Is this my place? The theme is “Traces”. We all seek belonging. With references from our own lives - places we've been to, or shadows of events - we create atmospheres of where we want to be, or try to escape from. The topic is articulated in jewelry, each member contributing with their own individual approaches, tastes and interpretations. An overall intention is to develop an atmosphere in the given exhibition spaces in a manner that provide the viewer associations to their own affections. A sound loop made by Tor Jørgensen follows the exhibition. ARKIVET is launching a catalogue that is based on visual images from their first exhibition presentation. Texts that reinforce our concept are written by the philosopher Mikkel B. Tin, and by the filmmaker and author Dag Johan Haugerud. The exhibition and catalogue is sponsored by funds from The Norwegian Association for Arts and Craft, The Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs, The Royal Norwegian Embassy in Berlin and The Royal Norwegian Consulate in Munich. More info: http://www.arkivet.info http://klimt02.net/events/exhibitions/my-place-sommer-solheim http://current-obsession.com/22-The-Archive-Is-This-My-Place http://current-obsession.com/Munich-Jewellery-Week-2015

The Cloud, the Wave and the Koi Remix, RAM galleri

2013
It all begins with the line. Camilla Luihn’s work transcends artistic genres and disciplines, but the drawings are always the center of attraction. As Manuel Vilhena expressed it in his text for The Cloud, the Wave and the Koi Remix, a drawing is "the physical expression of an idea"; this description is well suited to Luihn’s project. The drawings are inspired by and refer to traditional Japanese tattoo art and specific artistic genres from the 1900s. The transformation from drawings to jewellery however does not necessarily remind us of two-dimensional body art until the art moves with the body, across the skin. In this way the drawing literally grows in volume. The hierarchical structures in which jewellery art can exist; its meaningfulness and her choice of materials are courageous. She works with very different elements, with humoristic balance and balanced humour. The exhibition also includes an artist book in a numbered series of 200 copies.