Båtryer og papircollage – en reise i farge og strukturJeg legger opp strimler med klippet og revet papir, det gir en rytme av smale og brede striper. Papirmaterialet varierer mellom det helt tynne til det grovere. Her er rispapir, dekorpapir, bokmanus, appelsinpapir.
Rosa er en farge som har gått igjen i flere arbeider. Rosa er for meg en forunderlig farge. Den spiller på flere bølgelengder og skjuler flere farger som oransje, rød og over mot det lilla. Rosa minner meg om tidlige morgener i fjerne himmelstrøk, vinterhimmelen i Oslo og vårens kirsebærblomster.
Jeg liker å bryte det stramme stripemønsteret med figurative former som appelsinpapirfigurene: Katten, Syklister, Tårnet. Det gjennomskinnelige appelsinpapiret gir større fargespekter og historier jeg gjerne deler med andre. Fargen rosa går også igjen i mine to tekstiler, som er influert av arbeidet med papir mht. striper og fargevalører.
Papircollagene er også i en klar dialog og i kontrast til de to båtryene/napparyene på utstillingen. Båtryen/napparyen kjennes ved to ulike sider, en med en flat, vevet struktur, den andre med flossknuter som ved sine lengder på tråden gir ekstra varme og luftighet. Båtryens livlige tekstur, materialkarakter og historier fascinerer meg.
Båtryen er ofte en frodig tekstil med tvunnet, kraftig ulltråd og velbrukte filler. I tillegg brukte veverne det de hadde, som vakre silkebånd, dusker eller annen pynt. En dyrebar tekstil for eieren, og som ofte ble laget med den aller største kjærlighet av veveren, til den som skulle ut på en farefull og kald ferd på havet.