Heimer er keramiker og universitetslektor ved institutt for Produktdesign, OsloMet. Hennes keramiske skulpturer er preget av leirens plastisitet og, i mange tilfeller, levende overflatekvaliteter. Tema strekker seg fra litterære budskap til organiske uttrykk for menneskelig (dyrisk) form. I de senere arbeidene utgjør grepet utgangspunkt for hennes former. Grepet er i seg selv (per se) en urform, og grepets avtrykk preger leirformene som noe opprinnelig. Heimer ser på leiren som både mood og medium. Bruksområdet for leiren handler om både å skape former og å forstå former som bevegelser og krefter.
Modellerende Hender
2014
Modellerende hender er tema for en serie av skulpturelle former, modellert som avstøpninger av karakteristike moment av hendene, når jeg arbeider med leire. Avstøpningene er også uttrykk for interaksjon mellom positive og negative former. Formene i denne serien fremstår som fremmet og, til samme tid som noe gjenkjennbart.
Håndobjekt, porselen, (Foto: Geir Foshaug)
Håndobjekt, porselen, (Foto: Geir Foshaug)
Hestkrokier
2014
Hestkrokier er en pågående serie av skulptureller former, som spiller på iboende spenninger. Skulpturene er modellert i porselen. Buene i formene er trukket. Denne teknikk er brukt for å beholde noe av plastisiteten i leiren, i de ferdige formene (jmf. med å trekke hanker). Hestkrokier utgjør en del av flere formserier, med tema: Att resa sej och stanna kvar.
Att resa sig och stanna kvar er et tema som har fulgt meg over en lang periode. Temat er personlig og tar utgangspunkt i følelsen av å ønske seg ut, komme videre og, til samme tid bli hold igjen i det trygge vante. Skulpturene spiller på iboende spenninger, der aktive linjer (rette og krumme) forankres i en tung, (statisk) base De fleste skulpturene under dette tema er abstraherte kvinnemotiv. Noen ganger er kvinnemotivet byttet ut med dyriske motiv (se Hestkrokier).
Velg retning, raku, (h.30cm) (Foto: A. Heimer)
Fra utstillingen Klar ferdig gå, på Albin Art (OICS), 2003.
Ornamental (I), steingods, (150x40x50 cm), (Foto: Eva Brænd)
Horisontal, steingods, (60x90,360 cm), (Foto: Eva Brænd)
Fra utstillingen Att resa sig och stanna kvar, på Galleri Osebro (2003). Horisontal, Veggornament, Gulvpunkter (Foto: A. Heimer)
Sentiment
1993
Sentiment i betydningen følelse og anskuelse, er tema på utstillingene jeg holdt sammen med Kari Håkedal, på galleri ReBella og Galleri 101 (1994). Hesten symboliserer for meg ro og styrke. Til utstillingen arbeidet jeg med format og flater som gav fine muligheter til å utforske tekstur, dekor og glasurer.
Skogsfaun, raku, h.65 cm, (Foto: Jan Indrehus)
Morgenrødens gudinne, raku, h.40 cm, (Foto: Jan Indrehus)
Kunstverkene på dette nettstedet er opphavsrettslig beskyttet og er gjengitt med samtykke fra kunstneren / BONO. Bruk av kunstverk kan enkelt klareres hos BONO.