Hopp til hovedinnhold

Ut av Lisbet Dæhlins hender

I forbindelse med Kunstnerforbundets retrospektive utstilling av Lisbet Dæhlins arbeider inviterer vi til dobbeltlansering av tidsskriftet Kunsthåndverk 1/2018 og boken Material Perceptions. Kom innom Kunstnerforbundet onsdag 14. mars kl 18.

Selv om det var bruk hun holdt på med, var hun mer kunstnerisk innrettet enn brukskunsten ga plass til. Hennes ting var håndlaget, men i små opplag, alltid unike. Hun kunne bearbeide og endre en gjenstand om og om igjen, og var langt fra industrielt effektiv i sin produksjon. Ifølge [Nina] Malterud var det ikke viktig for Dæhlin at det hun laget ble opphøyd til kunst. Derimot var det viktigste at hennes ting kunne bli sett på som "Det de er – eller kan være: form som både i seg selv og handling bærer på bevegelse, stillfedighet, underfundighet, form som har den høytiden hverdagen kan ha. Muggene skal bli sett som mugger – men med et så oppmerksomt og åpent blikk som det er mulig å ha i et alminnelig øyeblikk."
– Utdrag fra Marianne Zameczniks artikkel om Lisbeth Dæhlin, "Til hverdags", i tidsskriftet Kunsthåndverk 1/2018

Årets første utgave av tidsskriftet Kunsthåndverk slår et slag for de som utfordrer det vante: vante forestillinger om hvordan ting skal se ut eller snakkes om. I forbindelse med Kunstnerforbundets retrospektive utstilling av Lisbet Dæhlins arbeider har Marianne Zamezcnik skrevet om keramikeren som utfordret hva hverdagsobjektet krukken kunne være.

I februar ble den femte boken i Norwegian Crafts serie Documents on Contemporary Crafts sluppet i London. Med boken Material Perceptions ønsker redaktørene André Gali og Knut Astrup Bull å utfordre den estetikken som leser kunsthåndverket på billedkunstens premisser ved å fremme noen perspektiver som de håper kan styrke argumentet om at kunsthåndverket tilhører en egen diskurs.

14. mars kl.18 inviterer vi til en todelt samtale med utgangspunkt i Lisbet Dæhlins kunstnerskap, ledet av Marianne Zamecznik. Første del av samtalen tar sikte på å presentere Dæhlins arbeider og biografi gjennom synspunktene til av en av de som kjente henne fra tiden ved Frysja kunstnersenter; glasskunstner Karen Klim. Andre del av samtalen vil ta objektene til Dæhlin inn i en teoretisk kontekst i lys av Knut Astrup Bulls tekst "You in between. From Aesthetic Difference to Aesthetic Differing" hentet fra boken Material Perceptions.

Eventet er et samarbeid mellom Kunstnerforbundet, Norwegian Crafts, Norske Kunsthåndverkere og tidsskriftet Kunsthåndverk.

Velkommen til Kunstnerforbundet 14. mars kl. 18.

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Arrangementer

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt