Stor smykkeutstilling på Nordenfjeldske

Liv Blåvarp, Uten tittel, 1990, halssmykke. Norsk flammebjørk. Foto: Guri Dahl
​For første gang stilles den norske kunsthistorikeren Jorunn Veitebergs smykkesamling ut offentlig. Et utvalg på over 300 arbeider av ca. 140 kunstnere forteller historien om en lidenskapelig interesse som har utviklet seg gjennom flere tiår.

– Det handler først og fremst om kommunikasjon, sier kunsthistoriker og smykkeelsker Jorunn Veiteberg når hun snakker om smykker. Nå stiller hun ut et utvalg av sine smykker på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.


Kim Buck, "Life saver", 2014, halssmykke/objekt. Kork, nylonsnor og boks i stål og akryl. Foto: Guri Dahl.

Et portrett av en samler
Utstillingen er et portrett av Veiteberg – en fortelling om reisen fra ungdommelig bruk av feministiske jakkemerker til en enestående internasjonal samling som også inneholder smykker som ikke er mulige å bære. Utstillingen vil trolig vekke minner og referanser for mange, samtidig som den vil utvide noen horisonter og forestillinger om hva smykker er. 

– Vi kan greitt definera smykke som noko eit menneske ber på seg eller med seg. Men eit kunstsmykke er i tillegg noko meir. Kunstsmykket handlar som annan kunst om eit personleg uttrykk, og om resultatet av eit kunstnarleg konsept, forteller Veiteberg. 

Viktig eksponent for norsk smykkekunst
Det var en utstilling med smykkekunst fra nettopp Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums samling i 1984 som gjorde henne nysgjerrig på det nye kunstsmykkefeltet. Hun ble tidlig kjent for å gå med smykker som utfordrer forestillingen om hva smykker er eller kan være. Hun ble en viktig eksponent for norsk smykkekunst, og skrev mye om norsk kunsthåndverk. På 90-tallet var Veiteberg redaksjonssjef for kunst- og kultur i NRK-Fjernsynet.

I perioden 1998–2007 var hun redaktør for tidsskriftet Kunsthåndverk, noe som ytterligere styrket hennes posisjon som teoretiker på det internasjonale feltet. Akademikeren har doktorgrad og tidligere professorstilling. I utstillingen er det imidlertid samleren Veiteberg – altså et subjektivt, kjærlighetsfylt forhold til nøye utvalgte ting – som vises frem. 

Smykkekunst som lidenskap
Kurator for utstillingen, Gjertrud Steinsvåg, skriver: «Å samle på smykkekunst er lidenskap for Jorunn. Dei har ei fengslande kraft, ifølgje henne sjølv. Dei er også berarar av minne. Smykka minner henne om personar, stader, hendingar og blir slik ei hjelp til å hugse. På den måten blir smykka hennar livsvitne.» Steinsvåg er, i likhet med Jorunn Veiteberg, fra Stord. Hun har selv hovedfag fra fagområdet metall- og smykkekunst ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har studert Skapende kuratorpraksis ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. 


David Bielander, "Wellpappe (Bølgepapp)", 2015, armband. Bemalt sølv, hvitt gull. Foto: Guri Dahl.

Smykker som kommuniserer
Smykkesamlingen avslører noen favorittemaer: Perler og diamanter brukt på uhøytidelige og ukonvensjonelle måter, og brukte og kasserte ting som gjennom å bli forvandlet til smykkematerialer får ny og varig verdi. Det er mye humor, og flere av smykkene tematiserer kommunikasjon. 

– Smykke som stiller spørsmål til etablerte verdiar og konvensjonar, refererer til daglegliv eller kommenterer aktuelle samfunnsproblem appellerer sterkt til meg, sier Veiteberg. 

Steinsvåg og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum har fått unik tilgang til en privat samling, og viser sin versjon av den. Utstillingen åpner lørdag 22. september kl. 14, og står til 18. november.