Hopp til hovedinnhold

Sofie Nørsteng tildeles Kunsthåndverkprisen 2016

I år går Kunsthåndverksprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (bkh) til Sofie Nørsteng for arbeidet Øvelser i poesi

- “Øvelser i poesi” er et forfriskende, humoristisk og uortodoks innslag i årets utstilling, som holder skuldrene lavt uten at det på noen måte blir useriøst. Selv om verket ikke er så stort i fysiske dimensjoner, har det kvaliteter som gjør mye av seg. Denne komposisjonen av særpregede individer er like sterk som den er leken, skriver juryen in sin begrunnelse.

- Dette er et verk som skaper rike assosiasjoner og som det er lett å relatere seg til fysisk. Til tross for at figurene kan virke uformelige i utgangspunktet, er de menneskelige og ekspressive i uttrykket der de står og balanserer på vippepunktet mot en ny bevegelse. Man opplever at det er noe på gang mellom disse individene, og at de henvender seg til oss slik at vi selv blir dratt inn i det som skjer. Assosiasjonene går mot det sensuelle og organiske, til hud, overdimensjonerte lepper og andre sanseorganer. Det er som om hver figur er en avart av noe de en gang var – som hos maleren Hieronymus Bosch, bare uten grusomheten.

Kunsthåndverkprisen overrekkes kunstneren bak det mest markante verket i Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling. Prisen er på 150 000 kroner og offentliggjøres under åpningen av Kunsthåndverk 2016 i Fredrikstad 17. september.

Sofie Nørsteng (f. 1981) gikk ut fra Kunsthøyskolen i Oslo i 2014 med MA i Kunstfag, avdeling keramikk. Dette er første gang hun deltar i Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling. Om sin kunstneriske praksis forteller Sofie:

- Jeg har en fascinasjon for leirens fleksible og kompromissløse egenskaper, hvori jeg undersøker ideer knyttet til balanseog vekstprinsipper. I dialog med leiren oppstår primitive former av sanselig og kroppslig karakter, og henvisningen til krukken som beholder og beskytter av et indre ligger nær.

Prisens jury har i år bestått av Jim Darbu, keramiker og representant fra utstillingsjuryen, Anne Knutsen, tekstilkunstner, og Mona Gjessing, kunstkritiker.

Juryens begrunnelse

Seks figurer i modellert leire og terrakotta står oppstilt på et bord, som en gjeng særdeles kuriøse individer. Tittelen, Øvelser i poesi, har en umiddelbar gjenklang i juryens opplevelse av verket. Man kan se for seg hvordan hele prosessen med arbeidet er en poetisk øvelse, der kunstneren inntar en prøvende holdning og “fabulerer” med materialet. Følelsen av frihet smitter over på betrakteren, som nærmest får lyst til å “klemme videre” på figurene selv.

Dette er et verk som skaper rike assosiasjoner og som det er lett å relatere seg til fysisk. Til tross for at figurene kan virke uformelige i utgangspunktet, er de menneskelige og ekspressive i uttrykket der de står og balanserer på vippepunktet mot en ny bevegelse. Man opplever at det er noe på gang mellom disse individene, og at de henvender seg til oss slik at vi selv blir dratt inn i det som skjer. Assosiasjonene går mot det sensuelle og organiske, til hud, overdimensjonerte lepper og andre sanseorganer. Det er som om hver figur er en avart av noe de en gang var – som hos maleren Hieronymus Bosch, bare uten grusomheten.

Fremfor å glasere skulpturene har kunstneren valgt sin leire med omhu og benyttet seg av de kvalitetene som allerede finnes i leirgodset. Det er tydelig at materialets egenfarge er en integrert del av verkets uttrykkskraft. Hadde ikke figurene hatt disse fargene, for eksempel med rødoransje tupper, ville man ikke fått de sensuelle assosiasjonene.

De delikate fargetonene skaper en spennende motsats til de burleske linjene og gjør at leira ser bløt og bevegelig ut. For en som ikke kjenner keramikkfaget ser det faktisk ut som om leira er ubrent. For å bruke leira på denne måten må man både kjenne materialets tekniske betingelser og være villig til å eksperimentere.

Det er en rytme i arbeidet, som om kunstneren har bestemt seg for en jevn takt som gir verket formsikkerhet. Bare gjennom det stødige håndverket får man friheten til å jobbe intuitivt opp mot leirens eget uttrykk. Materialet blir en medspiller, ikke en motspiller. Og dét er ekte kunsthåndverk.

“Øvelser i poesi” er et forfriskende, humoristisk og uortodoks innslag i årets utstilling, som holder skuldrene lavt uten at det på noen måte blir useriøst. Selv om verket ikke er så stort i fysiske dimensjoner, har det kvaliteter som gjør mye av seg. Denne komposisjonen av særpregede individer er like sterk som den er leken.

Tidligere vinnere av Kunsthåndverksprisen

2015 Stian Korntved Ruud, tre

2014 Margrethe Loe Elde, tekstil

2013 Pia Antonsen Rognes, tekstil

2012 Torbjørn Kvasbø, keramikk

2011 Kari Dyrdal, tekstil

2010 Sidsel Hanum, keramikk

2009 Tanja Sæter, glass

2008 Nanna Melland, metall

2007 Helene Kortner, keramikk

2006 Franz Schmidt, tekstil

2005 Ingen utstilling / prisutdeling

2004 Fanny Sophie Gjestland, metall

2003 Jørgen Moe, keramikk

2002 Alexander Grüner, tekstil

2001 Ingen utstilling/prisutdeling

2000 May Bente Aronsen, tekstil

1999 Elisabeth von Krogh, keramikk

1998 Trine Mauritz Eriksen, tekstil

1997 Eirik Gjedrem, keramikk

1996 Beth Wyller, keramikk

1995 Sigurd Bronger, metal

1994 Gro Jessen, tekstil

1993 Tove Lise Røkke Olsen, keramikk

1992 Åse Ljones, tekstil

1991 Ingen utstilling / pristildeling

1990 Hanne Heuch, keramikk

1989 Liv Blåvarp, tre

1988 Leif Stangebye-Nielsen, metall

1987 Anna Sophie Rodin, tekstil

1986 Lillian Dahle, tre

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Pressemelding

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt