Pottery is back! i Kunstnerforbundet

Heidi Bjørgan.
Etter en åpen innsendelse har kurator Gjertrud Steinsvåg valgt ut 29 kunstnere som skal være med i keramikkutstillingen som åpner 14. jaunar i Kunstnerforbundet.

- ”Pottery is back!” er basert på en utlysning om å sende inn forslag til samtidspotter og en juryering av innsendte arbeider. Over 100 søknader kom inn og fra dette materialet er 29 kunstnere utvalgt til å vise sine verk på utstillingen. Utstillingen favner ulike innfallsvinkler til samtidspotter, materialer, bruksting og historien. Utlysningen og utstillingens tittel ”Pottery is back!” inviterer til diskusjon og til å gjøre opp status i et produktivt felt. Bruksverdien har vært et av de store diskusjonstemaene det siste året og ”Pottery is back!” utfordrer denne diskusjonen gjennom utlysning og utstilling. Utstillingen og valget av Steinsvåg som kurator, er ledd i Kunstnerforbundets satsning på presentasjon av norsk kunsthåndverk, skriver Kunstnerforbundet i en pressemelding.

- Helt fra starten av har «Anvendt kunst» vært en viktig del av Kunstnerforbundets kunstneriske profil. Arnstein Arneberg (1882–1961) var en viktig pådriver i den forbindelse, samt keramikeren Andreas Schneider (1861–1931) som satt i Kunstnerforbundets styre fra 1910. Første utstilling av kunsthåndverk i Kunstnerforbundet var nettopp Schneiders utstilling av keramikk i mars 1911. Schneider var også aktiv i Foreningen for anvendt kunst som holdt utstillinger i Kunstnerforbundet. I februar 1959 fikk brukskunsten egne lokaler i andre etasje i Kunstnerforbundet. Første utstilling var viet Ragnhild Hvalstads keramikk. Bordene som ble brukt til visning av keramikk den gang tas frem igjen som rammeverk for visning av vår tids keramikk, står det videre.

Andreas Schneider er en av kunstnerne kurator Gjertrud Steinvåg har valgt ut til å være med i utstillingen. I tillegg vises verker av Elisa Helland-Hansen, Gry Ringset, Heidi Bjørgan, Marit Tingleff, Sigrid Espelien, Bjørn Erik Haugen, Eunju Kang, Torunn Måseidvåg, Hanna Björkdahl, Ida O. Barland og Lissette Escobar, Ella-Marie Berglund, Elna Hagemann, Helle Høeg Voldstad, Hedvig Malmbekk Winge, Kjell Rylander, Anette Krogstad, Bodil Mogstad Skipnes, Guri Sandvik, Magni Jensen, Tora Haabet, Victoria Günzler, Ahmad Umar, Nina Malterud, Anne Udnes, Sara Skotte og Anne Line Sund.

Steinsvåg var inntil i fjor leder for internasjonale prosjekter i Norwegian Crafts og har nylig tiltrådt som programansvarlig ved Kunst og Håndverk på Kunsthøgskolen i Oslo. Det siste året har hun også bidratt med flere tekster til tidsskriftet Kunsthåndverk, blant annet et intervju med Franz Petter Schmidt, og i den nordiske utgaven av tidsskriftet som ble lansert i Paris i september 2015, skrev hun en lengre tekst om utstillingen Tendenser på Galleri F15 (Punkt Ø), som hun kuraterer i år. Steinsvåg har markert seg som en toneangivende skribent og kurator de siste årene, blant annet gjennom de internasjonale utstillingene Margins of our mind, som hun kuraterte sammen med Susan Holland, og Beyond G(l)aze som hun var prosjektleder og produsent for. I fjor høst var hun også gjesteredaktør for tidsskriftet Kunstforum med et nummer om kunst og kapital. Steinsvåg har sin utdannelsesbakgrunn fra Kunsthøgskolen i Oslo (Kunstfag) og Kunst- og Designhøgskolen i Bergen (Skapende kuratorpraksis).

I forbindelse med Pottery is Back!-utstillingen har Steinsvåg skrevet en kuratortekst. Der skriver hun blant annet at:

- Ein ganske eintydig påstand om at pottery is back, tiltrakk seg 103 søknadar med eit bredt spekter av kunstnariske praksisar. Fleire påstår at pottery never left, og prosjekta er på ingen måte konkrete svar på at pottermakeriet har vore borte og er no tilbake. Kunstnarane assosierer til brukskunst, kunstkeramikken, leira, skulpturen, objektet, og jobbar ut frå ulike estetiske, funksjonelle, politiske, og samfunnsmessige utgangspunkt.

Kunstnerne som er med spenner altså vidt, fra tunge navn i norsk keramikk, som Elisa Helland-Hansen (1950), Marit Tingleff (1954) og Nina Malterud(1951), til studenter som Hanna Björkdahl (1985), Lissette Escobar (1982) og Ida Olesdatter Barland (1989) (som sammen driver prosjektet keramisk Take Away).

Steinsvåg oppsummerer prosjektet slik:

- Det er ikkje tvil om at leiken og refleksjonen rundt kva pottery er uttrykk for i aller høgaste grad forskast på. Pottery is Back! som prosjekt er basert på observasjonen om at kunsthandverket sine verdiar og kvalitetar er høgaktuelle. Vi har søkt etter responsar og fått 26 ulike svar. Viktigare enn å problematisere pottemakeriet og keramikken, peikar kunstnarane i utstillinga på gjeldande verdiar i eit samfunnsperspektiv.

 

Utstillingen Pottery is Back! åpner i Kunstnerforbundet 14. januar kl 18.

Samtidig åpner Håvard Vikhagen og Gisle Harr separatutstillinger.

Utstillingene står til 14. februar.