Lyden av leire
I nesten fem måneder framover kan vi se verk av keramiker Brit Dyrnes på Jugendstilsenteret og KUBE i Ålesund. Utstillingen viser et utvalg av hennes arbeider fra de siste syv årene som keramiker.
Utstillingen «Lyden av leire», som fyller Jugendstilsenteret og KUBE i perioden 18. november til 9. april neste år, rommer verk som Dyrnes har utviklet i løpet av de siste sju årene. Praksisen hennes har vært preget av en eksperimentell tilnærming til den keramiske disiplinen og har hatt et konseptuelt tilsnitt siden 1980-årene. Dette er kunstnerens største museumsutstilling til nå.
Eksperimentering med leire, lyd og bevegelser
Det nyproduserte verket, «Lyden av leire»(2022), gir navn til utstillingen. Det bærer med seg Dyrnes’ vilje til tverrfaglig eksperimentering med leire, lyd og bevegelser.
– Verket er et lydspor med lyder fra både flytende og brent leire, porselen og alle typer leire jeg har brukt ulike verktøy på for å fremkalle lyd med, forteller kunstneren. Lydsporet ligger som et auditivt teppe i en av de store salene, hvor tre beholdere med flytende porselen og skulpturer i terracotta hviler på et lavt, stort podium, som nesten fyller hele rommet.
Perfomativt verk med avtrykk
Åpningsdagen inneholder en performance hvor samtidskomponist Lena Nymark, som har laget lydverket, sampler lyden av leira. Samtidig beveger samtidsdanser Rannei Grenne seg etter lydene og lager spor og mønster med den flytende leira fra beholderne. – Dette avtrykket blir et stort verk som skal stå gjennom hele utstillingsperioden, forteller Dyrnes, som i tillegg er i gang med å lage bok. Bilder fra utstillingen kan etterhvert ses i boka.
Imponerende samarbeid
– Dette er en påkostet utstilling hvor alle rommene, to store saler og fire mindre rom, alle er skreddersydd for meg, forteller Dyrnes. Visningsrommene er malt i ulike farger: kobolt, jern, oker og leirgrå, som alle er stoffer og terminologi fra keramikkens verden. Det har tatt halvannet år med planlegging og jevnlige møter mellom kunstner, museet og kurator for å realisere utstillingen.
– Bare monteringen av utstillingen har tatt to uker, og da kom jeg til ferdigmalte rom. Tilsammen har 6-7 personer jobbet for meg og utstillingen hver dag i sju uker, sier Dyrnes, som er meget imponert over samarbeidet med museet.
Fra Stuttgart til Kvenna
Brit Dyrnes har sin kunstutdannelse fra Trondheim og Stuttgart i årene 1972–1979. Hun har for det meste hatt sin praksis i Trondheim i flere enn 40 år som kunsthåndverker, men i 2019 etablerte hun seg i Surnadal med Kvenna Kunstverksted som arena og studio.
– Kvenna er det lokale navnet på Kvanne, hvor jeg har verksted, forteller Dyrnes. Kvenna er Brits laboratorium, verksted og arbeidsplass. Hovedformålet med kunstverkstedet er å styrke bransjeutviklingen i regionen gjennom å være et kompetansesenter innenfor det visuelle fagfeltet med spisskompetanse på samtidskunsthåndverket og keramisk displin. I tillegg til å formidle kunst og kultur til publikum i regionen.
Viktig ildsjel
Med en rekke separatutstillinger, offentlige innkjøp og offentlige utsmykninger rundt omkring i Norge regnes hun i dag som en nestor innen det keramiske faget her hjemme. Dyrnes har hatt flere verv, og er, og har vært, en viktig ildsjel for kunsthåndverkerne i sitt distrikt, noe som førte til at hun i 2019 ble tildelt NKs ærespris. Æresprisen er en anerkjennelse for uegennyttig innsats til fordel for kunsthåndverkernes kår og kunsthåndverkets samfunnsmessige betydning.
Publisert
Sist oppdatert
Kategorier
Nyheter