Hopp til hovedinnhold

Kunsthåndverk gjennom bærekraftighetens designhistorie

The Weaving World of Deep Ecology and Textile Design: Locating Principles of Sustainability at Austvatn Craft Central er tittelen på Malin Kristine Graesses masteroppgave. Oppgaven, som mottok NKs teoristipend kort tid tilbake, er skrevet som et bidrag til en diskurs som har som formål å undersøke det historiske grunnlaget for hvordan bærekraftighet har blitt ett viktig parameter innen design.

Kunsthåndverk og samfunnsansvar
Vinklingen har vært på det sosiale aspektet ved Austvatn håndverksentral og oppgaven har teoretisk sett rettet seg mot designhistories tverrfaglige muligheter. Oppgavens tilknytting til kunsthåndverk ligger således i at dens materiale er håndverksentralens idegrunnlag der hovedpersonene bak sentralen ønsket å ta samfunnsansvar på alvor. På denne måten tok de opp sentrale tema i kunsthåndverkets historie, særlig med henblikk til William Morris og Arts and Crafts bevegelsen.

Graesse ønsket gjennom oppgaven å se på kunsthåndverk gjennom bærekraftighetens designhistorie. Ved å se på verdigrunnlaget bak et prosjekt som Austvatn håndverksentral ønsker hun å belyse hvordan en fløy innen norsk kunsthåndverks diskurs på 1970-tallet, søkte å forene sin interesse for det de kalte kunsthåndverkets opprinnelige produksjonsformer med samfunnsforskningens sosialpolitiske problemstillinger.

Tilknyttet forskningsprosjekt
I arbeidet med masteroppgaven har Graesse vært assosiert til forskningsprosjektet Back to the Sustainable Future ved Universitetet i Oslo, som ledes av professor Kjetil Fallan, som også var veilieder på oppgaven. Graesse har tatt master i Kunsthistorie ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk ved Det humanistiske fakultet på Universitetet i Oslo.

Les oppgaven i sin helhet her.

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Nyheter

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt