Hopp til hovedinnhold

Fra innsiden av stipendbehandlingene

Hvert år ber styret i NK om en rapport fra stipendkomiteen for kunsthåndverkere som har fullført stipendbehandlingen. Rapporten har som hensikt å belyse stipendkomiteens arbeid og hjelpe styret og NK og tilrettelegge for best mulig gjennomføring av stipendarbeidet. Arbeidet regnes som noe av det viktigste som gjøres i NKs regi.

Komiteen møttes 10-15 januar i Norske Kunsthåndverkeres lokaler i Rådhusgata 20 og vekslet mellom disse lokalene og stipendsøkervisningen i Anatomibygningen ved Christiania Torv. I stipendvisningen får komiteen anledning til å se på verksprøver som gir innblikk i det konkrete arbeidet de aktuelle kunsthåndverkerne arbeider med.

Før de møttes gjennomgikk komitemedlemmene både søknader innen egen materialgruppe og søknader som kategoriseres under ”annet”.

Ifølge rapporten foregår behandlingen slik:

- Ved første møte gjennomgås formalia, informasjon og ønsket arbeidsmetode, og man orienterer seg i stipendvisningen.
- Om morgenen møtes komiteen i stipendvisningen. Tilbake på kontoret ser komiteen gjennom søknadene på storskjerm, og vurderer og diskuterer søknadene i fellesskap, på tvers av faggrupper. Så tas avgjørelsene om innstilling til bevilgning og reservekandidater. Man behandler de største stipendene først, og går videre over til de mindre. For hver stipendtype gjentas prosessen med besøk i visningen og søknadsbehandling på storskjerm.

Å oppleve de faktiske verkene eller materialprøver vurderer komiteen som spesielt nyttig;
- Stipendsøkervisningen fortsetter å være et svært verdifullt verktøy for komiteen. Når tekst og foto suppleres av verkserfaringen, styrkes den faglige vurderingen betraktelig, står det i rapporten.

Leder i stipendkomiteen, Åse Marit Thorbjørnsrud, utdyper:

- Det å ha en fysisk visning av arbeidene synes både jeg og resten av komiteen var helt avgjørende. Bilder forteller ikke alltid sannheten. Det å se gjenstanden fysisk kunne ha avgjørende betydning både positivt og negativt i enkelte tilfeller. Det er ikke mulig å se alle detaljer, materialitet, tyngde, størrelse, hva som skjer når synsvinkelen skifter osv. på et foto. Kunsthåndverk er tredimensjonale materialbaserte objekter som må ses og tas på for å kunne vurderes fullt ut.
I rapporten understreker komitemedlemmene hvor viktig det var for dem å vurdere kandidater fra egen faggruppe i plenum, slik at dybdevurderingen ble supplert med ulike blikk utenfra, fra folk med forskjellig erfaring og kompetanse og tilhørighet til ulike kunstmiljøer. De endelige innstillingene ble oppfattet som svært solide etter behandling i et slikt tverrfaglig plenum.

Alle søkerne ble vurdert opp mot hverandre basert på faglig kvalitet. At metoden fremdeles ivaretar både de ulike faggruppene og de søkerne som ikke hører til noen bestemt faggruppe, gjenspeiles i innstillingene.

- Komiteen hadde en veldig åpen og konstruktiv dialog. Alle medlemmene kom med ulik bakgrunn og kompetanse. Ved å jobbe tverrfaglig fikk vi del i hverandres kunnskap og erfaring. Det kom fram flere spørsmål og synspunkter som forhåpentligvis fikk oss til å ta enda bedre kvalifiserte avgjørelser. For egen del opplevde jeg det som en kvalitetssikring, forklarer Åse Marit Thorbjørnsrud

I årets rapport kan vi lese at komiteen er spesielt fornøyd med den nye digitale søknadsportalen som åpnet i fjor på NKs nye nettsider ca. en måned før søknadsfristen. Dette oppgir komiteen spesielt har å gjøre med at «opplysninger, tekster og bilder er samlet på den samme siden, og fordi man får oppgitt informasjon om arbeider ved siden av bildene av dem.»

Komiteen har bestått av:
Åse Marit Thorbjørnsrud (leder, metall), Cathrine Maske (glass), Merete Christensen (tekstil), Jens Erland (keramikk), Ida Disen (fritt grunnlag, tekstil) og Irene Nordli (fritt grunnlag, keramikk). Marit Lønning Reiten fra NK har vært komiteens sekretær.

Fakta:
I år søkte 344 kunsthåndverkere.
Av disse fikk 68 tildelt stipend (ikke medregnet diversestipend for nyutdannede).

Disse fikk stipend fra NK i år:
Fordypningsstipend fra Kunsthåndverkernes fond 2016:
Felieke van der Leest kr. 100000
David Calder kr. 50000
Janne Kruse kr. 50000
Siri Berqvam kr. 50000
Regien Cox kr. 100000
Maja Birkeland kr. 50000
Aurora Passero kr. 100000
Heidi Bjørgan kr. 100000
Hanne Haukom kr. 50000
Anne Thomassen kr. 100000
Tuva Gonsholt kr. 50000

Arbeidsstipend fra Kunsthåndverkernes fond 2016:
Petra Dalstrøm 3 år
Camilla Luihn 3 år
Sidsel Palmstrøm 3 år
Kari Mølstad 3 år

Disse fikk stipend fra BKH:
BKH kunstnerstipend: Lin Wang, 1 år
BKH stipend til eldre kunstnere: Anne Kari Amstein, 1 år

Oversikt over Statens Kunststipend finner du her

Rapporten kan leses her

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Nyheter

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt