Årsutstillingen 2020

Sofia Karyofilis' verk "Etter tørke" (2019).
Foto
Mari Henanger
Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling er den største årlige mønstringen av samtidskunsthåndverk fra Norge. Årsutstillingen 2020 viser til sammen 64 verk av 46 kunstnere og blir arrangert på Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø.

Norske Kunsthåndverkere samarbeider i år med Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) i Tromsø om produksjon av Årsutstillingen, som gjester Nord-Norge for første gang siden 1981! Det er ikke til å stikke under en stol at årets Årsutstilling vil bli litt annerledes enn tidligere. Derfor har vi i samarbeid med NNKM utviklet et digitalt program for årets utstilling, slik at alle vil få muligheten til å se Årsutstillingen 2020 hjemmefra. Selve åpningen vil strømmes direkte på NNKMs Facebook- og YouTube-side 17. oktober kl. 14. Årets jury består av Toril Bonsaksen (juryleder og metallkunstner), Lillian Tørlen (keramikk), Aslaug M. Juliussen (tekstil) og Lise Dahl (museets representant). 

Besøksinfo
Visningsperiode: 17. oktober 2020 – 14. mars 2021
Visningssted: Nordnorsk Kunstmuseum, Sjøgata 1, sentralt i Tromsø
Åpningstider: Alle dager 10-17 (torsdag 10-20)

Få med deg ulike arrangement i forbindelse med Årsutstillingen 2020 her

Kunstnere
Blant deltakerne i utstillingen finner vi både nyutdannede og godt etablerte kunstnere innen kunsthåndverksfeltet. Mens flere av kunstnerne har deltatt i Årsutstillingen tidligere, er hele 12 av dem debutanter. De antatte kunstnerne er:

  • Andrea Scholze (1988), Oslo: Temporary Being (2018). Høybrent uglasert steingods. 

  • Anne Léger (1966), Oslo: Still Alive (2019). Sølv, brent tre, tre, emalje, stål og bronse

  • Anne Léger (1966), Oslo: Blodig Alvor (2020). Sølv, tre, emalje og stål.

  • Anne-Gry Løland (1972), Oslo: Herbarium (2020). Trykt og utbrent tekstil og lin. 

  • Aron Irving Li (1989), Oslo: Kammer II (2018). Vannskåret, smidd, loddet og patinert kobber.

  • Aud Bækkelund (1960), Norheimsund: Dualismer (2020). Heklet viskosegarn og funne objekter.

  • Beth Wyller (1947), Oslo: Tegning, lys grønn (2020). Leirgods med begitning og glasur.

  • Beth Wyller (1947), Oslo: Tegning, lys grønn (2020). Leirgods med begitning og glasur.

  • Bjarne Nielsen (1945), Tornes i Romsdal: Fem vaser (2020). Dreid steingodsleire, glasert med «kraterglasur». 

  • Daniela Bergschneider (1986): A Moment Between (2019). Unfired clay and tied fabric.

  • Elin Melberg (1976), Stavanger: Enfolded (2020). Stilkesting, strikk og blekk på sateng.

  • Ellen Grieg (1948), Oslo: REV rød 1 (2020). Polyamid, egen teknikk.

  • Eyvind Solli Andreassen (1986), Oslo: KAR (2019). Sort og grå steingodsleire.

  • Gerd Brox Simonsen (1957), Oslo: Uten tittel (2019). Vevet jerntråd. 

  • Hanne Haukom (1967), Tolvsrød: Snøkrukke 3 (2018). Glasert og høybrent leire bygget i pølseteknikk. 

  • Hanne Haukom (1967), Tolvsrød: Snøkrukke 1 (2018). Glasert og høybrent leire bygget i pølseteknikk.

  • Helen Hausland (1974), Oslo: Anima Mundi (2020). Håndmodellert steingods, terra sigillata og hestehår.

  • Hilde Dramstad (1965), Fjerdingby: Strata Crust 1 (2019). Sølv, kobber, tre, gips, aske og tusj.

  • Hilde Dramstad (1965), Fjerdingby: Strata Crust 2 (2019). Sølv, kobber, tre, gips, marmorpulver, aske og tusj.

  • Hilde Dramstad (1965), Fjerdingby: Strata Crust 3 (2019). Sølv, kobber, tre, gips, aske og tusj.

  • Ina Kristine Hove (1963), Oslo: Aspiration (2019). Blåste glassobjekter og video.

  • Ingrunn O. Myrland (1976), Fall: Vær meg nær (2020). Håndklippet, limt og håndsydd tekstil, OSB-plate.

  • Jim Darbu (1981), Oslo: Awakening (2019). Aluminiumsplate, epoxyleire og akrylmaling.

  • Karen Klim (1951), Oslo: Rimfrost (2020). Blåst, slipt og sandblåst glass.

  • Karen Klim (1951), Oslo: Tidlig lys (2019). Blåst, slipt og sandblåst glass.

  • Kari Mølstad (1977), Lillehammer: Krystall blå (2019). Blåst, slipt, sandblåst og børstepolert glass.

  • Karin Forslund (1984), Haugesund: Expanding Matter – Cylinder Series (2017). Kilncast glass.

  • Kjell Gunnar Overøye (1964), Sykkylven: Dryss (2020). Hamra, oljebrunne stål med innlagt fintsølv.

  • Kristine Fornes (1971), Oslo: Sjølilje (2020). Ullbroderi på silke.

  • Lillan Eliassen (1961), Vollen: Urban Summer (2020). Balsatre, kobber og emalje.

  • Lillan Eliassen (1961), Vollen: Urban Spring (2020). Balsatre, kobber og emalje.

  • Linda Morell (1993), Bergen: Epidaurus (2020). Glasert steingods, tekstil og stål.

  • Linda Jansson Lothe (1963), Stabekk: Finnmarksjonsokblom, Silene involucrata (2020). Porselen, flokket kantaltråd, lerk og blåst glasskuppel.

  • Linda Jansson Lothe (1963), Stabekk: Skjeggfrynsesopp, Thelephora penicillata (2020). Porselen, lerk og blåst glasskuppel.

  • Lissette Escobar (1982), Eidsnes: Waiting (2019). Leirgods og terra sigillata, pølseteknikk og sgraffito.

  • Marianne Broch (1957), Krokkleiva: Kjernen / The Core (2017). Utskjæringer i rot av fjellbjørk fra Jotunheimen.

  • Marsil Andjelov Al-Mahamid (1983), Tromsø: You Can Leave Camp But Camp Never Leaves You (2019). Håndbroderi på bomull.

  • Marsil Andjelov Al-Mahamid (1983), Tromsø: Hunted Down (2020). Håndbroderi på bomull.

  • Mette Paalgard (1983), Henningsvær: Embryo (2020). Blåst, forsølvet glass.

  • Moa Håkansson (1987), Oslo: Kraft (2019). Leire og steingodsleire, plateteknikk, begitning og glasur.

  • Moa Håkansson (1987), Oslo: (Varsamt) underfund (2019). Leire og steingodsleire, plateteknikk, begitning og glasur.

  • Nina Malterud (1951), Bergen: Hud 1 (2019). Leirgods og glasur.

  • Nina Malterud (1951), Bergen: Hud 2 (2019). Leirgods og glasur.

  • Olaf Tønnesland Hodne (1990), Oslo: Skjold (2020). Howlitt, messing og rustfritt stål.

  • Philipp Spillmann (1977), Kautokeino: Screwed (2019). Utskåret bit av en trålkule i plast (maritimt søppel), sølv og stålnål.

  • Pia Antonsen Rognes (1986), Jakobsli: Jeg kler meg i ditt begjær (2018). Tekstiler, skumgummi, syntetisk hår og hånd- og maskinsøm.

  • Rina Charlott Lindgren (1983), Ramberg: Hide IV (2019). Spraylakk og pastell på skinn, montert på kobberrør.

  • Rina Charlott Lindgren (1983), Ramberg: Untitled (Imitation) XII (2019). Olje på trerelieff.

  • Ruta Pakarklyte (1975), Nordre Frogn: Transformasjon i rødt (2020). Innfarget porselen med diverse begitninger.

  • Sara Inga Utsi Bongo (1984), Guovdageaidnu: Just a Pair of Winter Shoes (2019). Natur- og håndgarvet skankeskinn av reinsdyr, håndsydd med vokset tråd.

  • Sara Inga Utsi Bongo (1984), Guovdageaidnu: Girjjit aldasis / The Light and the Dark (2019). Digitalprint av foto på silkeorgansa.

  • Sarah Vajira Lindström (1981), Oslo: Sottobosco I (As Above, so Below) (2019). Varmebehandlet dreneringsrør og polyester,sprayfarge, lakk, mørtelkar.

  • Sarah Vajira Lindström (1981), Oslo: Sottobosco II (As Above, so Below) (2019). Varmebehandlet polyester, håndsydd polyester og scuuba, mørtelkar.

  • Sarah Vajira Lindström (1981), Oslo: Sottobosco IV (As Above, so Below) (2019). Varmebehandlet og innfarget polyester, mørtelkar.

  • Sidsel Hanum (1955), Borøy: Vi spilte yatzy under palmene i solnedgangen (2019). Horning i porselen.

  • Sigurd Bronger (1957), Oslo: Bæreinstrument for hvaltann (2019). Hvaltann, oksidert sølv, stål og lærsnor.

  • Sofia Karyofilis (1978), Oslo: Etter tørke (2019). Korpus i kobber, stål og lær. 

  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Secrecy #4 (2020). Vevet, tvunnet, og sydd lin og bomull.

  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Secrecy #7 (2020). Vevet, tvunnet, og sydd lin og bomull.

  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Secrecy #8 (2020). Vevet, tvunnet, knyttet og sydd lin og bomull.

  • Tovelise Røkke-Olsen (1959), Trondheim: VISNING (2020). Elementer støpt i pressform og egenprodusert teglstein i lokal blåleire, med glasurer i fleng.

  • Trond Ansten (1984), Tromsø: R19 (2020). Støpt slakteavfall fra torsk, proteinlim, husblas, armering og treplate.

  • Trond Ansten (1984), Tromsø: R20 (2020). Støpt slakteavfall fra torsk, proteinlim, husblas, armering og treplate.

  • Tuva Gonsholt (1976), Skien: Pinocchio (2019). Frihåndsblåst, slipt, maskert, sandblåst og børstepolert glass.  

Nedlastningslink til enkelte verk i Årsutstillingen.

Her kan du se utstillingskatalogen for Årsutstillingen 2020.

Prisutdeling
To priser ble delt ut på utstillingens åpningsdag; Finn Erik Alsos' minnepris og NKs debutantpris. Sofia Karyofilis ble vinner av minneprisen og Linda Morell vant debutantprisen. Les mer om prisvinnerne her

  • Finn Erik Alsos' minnepris ble første gang utdelt i 2018, og er et resultat av keramikeren Finn Erik Alsos' testamenterte gave til NK etter hans bortgang i 2015. Prisen er i år på 100 000 og går til kunstneren bak et verk i Årsutstillingen som markerer en særlig nyskapende og kvalitetsmessig sterk utvikling i eget kunstnerskap eller i fagfeltet for øvrig. Prisvinneren avgjøres av Nasjonal jury. 
  • NKs debutantpris på 50 000 kr går til en kunstner som ikke tidligere har deltatt i årsutstillingen, for det debutantverket juryen mener står sterkes med hensyn til kunstnerisk kvalitet og samtidsrelevans. Prisvinneren avgjøres av NKs nasjonale jury. 

Marianne Broch: Kjernen / The Core (2017)

Ruta Pakarklyte: Transformasjon i rødt (2020)

Trond Ansten: R20 og R19 (2020)

Elin Melberg: Enfolded (2020)

Gerd Brox Simonsen: Uten tittel (2019)

Sarah Vajira Lindström: Sottobosco I (As Above, so Below) (2019)

Sarah Vajira Lindström: Sottobosco II (As Above, so Below) (2019) 

Sarah Vajira Lindström: Sottobosco IV (As Above, so Below) (2019) 

Tovelise Røkke-Olsen: VISNING (2020)

Sara Inga Utsi Bongo: Just a Pair of Winter Shoes (2019)

Sara Inga Utsi Bongo: Girjjit aldasis / The Light and the Dark (2019)

Rina Charlott Lindgren: Hide IV (2019)

Rina Charlott Lindgren: Untitled (Imitation) XII (2019)

Daniela Bergschneider: A Moment Between (2019)

Kristine Fornes: Sjølilje (2020)

Marsil Andelov Al-Mahamid: You Can Leave Camp But Camp Never Leaves You (2019)

Marsil Andelov Al-Mahamid: Hunted Down (2020)

Pia Antonsen Rognes: Jeg kler meg i ditt begjær (2018)

Ellen Grieg: REV rød 1 (2020)

Sofia Karyofilis: Etter tørke (2019)

Andrea Scholtze: Temporary Being (2018)

Ingrunn O. Myrland: Vær meg nær (2020)

Anne-Gry Løland: Herbarium (2020) 

Solveig Aalberg: Secrecy #4 (2020)

Solveig Aalberg: Secrecy #7 (2020)

Solveig Aalberg: Secrecy #8 (2020)

Aud Bækkelund: Dualismer (2020)

Kjell Gunnar Overøye: Dryss (2020)

Helen Hausland: Anima Mundi (2020)

Hilde Dramstad: Strata Crust 1 (2019)

Hilde Dramstad: Strata Crust 2 (2019)

Hilde Dramstad: Strata Crust 3 (2019)

Linda Jansson Lothe: Finnmarksjonsokblom, Silene involucrata (2020)

Linda Jansson Lothe: Skjeggfrynsesopp, Thelephora penicillata (2020)

Anne Legér: Blodig Alvor (2020)

Anne Legér: Still Alive (2019)

Beth Wyller: Tegning, lys grønn (2020)

Beth Wyller: Tegning, mørk grønn (2020)

Jim Darbu: Awakening (2019)

Karin Forslund: Expanding Matter – Cylinder Series (2017)

Lillan Eliassen: Urban Summer (2020)

Lillan Eliassen: Urban Spring (2020)

Lissette Escobar: Waiting (2019)

Moa Håkansson: Kraft (2019)

Moa Håkansson: (Varsamt) underfund (2019)

Olaf Tønnesland Hodne: Skjold (2020)

Nina Malterud: Hud 1 (2019)

Nina Malterud: Hud 2 (2019)

Karen Klim: Rimfrost (2020)

Karen Klim: Tidlig lys (2019)

Aron Irving Li: Kammer II (2018) 

Linda Morell: Epidaurus (2020)

Sigurd Bronger: Bæreinstrument for hvaltann (2019)

Bjarne Nielsen: Fem vaser (2020)

Sidsel Hanum: Vi spilte yatzy under palmene i solnedgangen (2019)

Hanne Haukom: Snøkrukke 3 (2018)

Hanne Haukom: Snøkrukke 1 (2018)

Tuva Gonsholt: Pinocchio (2019)

Mette Paalgard: Embryo (2020)

Ina Kristine Hove: Aspiration (2019)

Philipp Spillmann: Screwed (2019)

Kari Mølstad: Krystall blå (2019)