INNOVER

2018
Marianne Broch skaper verk ved hjelp av fysisk kraft og naturens materialer, i hovedsak tre. På vandring sankes treet, monumentalt, massivt, men formbart.   Arbeidet er basert på kontraster. Sårbarheten i styrken. Styrken i sårbarheten. Utendørs, med kraftige redskaper arbeider hun seg sakte og varsomt innover,  inn under skallet, innover til kjernen, på søken etter det ekte, det sanne.  Innover til vår naturlige tilhørighet til det opprinnelige og livet selv.

Innover. Kraft, 2018

Innover. Prosess, 2018

Innover. Prosess, 2017/18

Innover. Prosess, 2017/18

Innover. Prosess, 2018

ANING

2018
Marianne Broch skaper sine verk ved hjelp av naturens materialer tre, stein, planter og blod i tillegg til egen kropp. Inspirasjonen ligger i den daglige aktivitet, vår vandring og vår naturlige tilhørighet til det opprinnelige og livet selv. Basert på kontraster i både tekstur og innhold tar hun oss med inn i begrepet aning både fysisk og mentalt. Vi fornemmer noe. En aning av mer enn det vi ser. Sårbarheten i styrken. Styrken i sårbarheten.

Aning. Installasjon med gas og kjerne, pigment med blod, 2018

Aning. Installasjon med gas og kjerne, pigment med blod, 2018

Avtrykk. Installasjon med gas og tre, pigment av blod.

Aning. Installasjon med staver og kule, 2018

Aning. 2018

SITTEOBJEKTER

2016

Pair of Cores longlisted til Aesthetica Art Prize Exhibition 2018,York Art Gallery. 

Kjerne-Kar. Oppland Kunstsenter. 2016

Respektstoler. Sett deg ned og la oss se hverandre én gang til, se hverandre omigjen. 2015

HVILE

2017
"Hvile" består av fire stubbelignende stykker fra stammen til en flere hundre år gammel fjellfuru. De er plassert etter hverandre, og omrisset av en menneskekropp er nedfelt i treet. Arbeidet åpner både for en visuell og en taktil opplevelse. Betrakteren kan få kjenne på formen og materialet ved selv å legge seg ned i arbeidet. I en tid der stadig mer er basert på en rask visuell opplevelse, gir verket rom for en fysisk interaksjon.

Hvile. Buskerud Kunstsenter, 2015. Foto: Nina Holtan

I Craft. I Travel Light. Arkhangelsk Regional Fine Arts Museum, 2016/17. Foto: Aliona Pazdniakova

I Craft, I Travel Light. Nordnorsk Kunstmueum, 2017/18. Foto: Aliona Pazdniakova.

IS OG VANN

2017

Installasjon med staver og kjerner på Steinsfjorden. 2017

Installasjon med staver. Steinsfjorden, 2015

Utskjæring i isen. Steinsfjorden, 2017

Utskjæringer i is. Steinsfjorden, 2017

Performance. Steinsfjorden, 2017. Foto. Julie Jacobsen.

Installasjon med stolp og klær. Tyrifjorden, 2014

Installasjon med stolp og tørkler. Tyrifjorden, 2014

INSTALLASJON MED STOLP OG STAUR

2015

Installasjon med stolp og staur. Buskerud Kunstsenter, 2015

Installasjon med stolp og staur. Buskerud Kunstsenter, 2015

DEN INDRE SRKEL

2013
«Den indre sirkel» består av kløyvde bjørkepinner som er plassert oppå hverandre i et sirlig mønster. Alle pinnene har en form som følger den naturlige veksten, linjene og årringene i treet. De er et resultat av splintringen i kløyveprosessen. I kløyven avsløres myke linjer og vridninger i treets vekst. Treets indre har på den måten vært med på å bestemme formen på verket. I begge arbeidene oppstår det en spenning mellom treets naturlige vekstformer, og verkets geometriske form. Persaunet Helse og velferdsenter, Trondheim Kommune. 2016.

The Inner Circle. OSTRALE´14, Dresden, 2014

Den indre sirkel. Oppland Kunstsenter,2014

Den Indrfe sirkel. Norsk Skulpturbiennale 2013, Vigelandsmuseet.

DA VINDEN STILNET

2013
"Da vinden stilnet" består av furugrener som er sanket, kvistet, bearbeidet og siden formet og naglet sammen til en bålliknende haug. Tittelen på verket hentyder til noe som tilfeldig har blåst sammen, men formen er stram og sluttet. De bøyde og krokete grenene er flettet sammen og omslutter hverandre i en halvkule.

Da vinden stilnet. Norsk Skulpturbiennale 2013, Vigelandsmuseet.

Da vinden stilnet. 2011