ARVESTYKKER

2018
ARVESTYKKER er et pågående prosjekt. Telemark har sterke tradisjoner på ulike områder innen folkekunst og alle kjenner vi bunadene herfra, frodige og fargerike. Strømper, skjorter, band, jakker, kvarder og stakker, alt rikt dekorert. I serien ARVESTYKKER har jeg har latt meg fascinere av den vakre rosesaumen i utallige varianter, og spesielt på strømpene til beltestakken. Strømpene er som regel overdådig dekorert med broderier på utsiden av leggen i fantastiske fargekombinasjoner på sort vadmel. Den samme frodigheten gjelder også skjortene, men da brodert på hvit lin. Den vakre rosesaumen vil jeg gjerne vise fram ved å veve den i min variant, store tepper for vegg. Serien ARVESTYKKER er en hyllest til kvinners skapende arbeid, deres tid og tålmodighet, og den overfloden disse broderiene representerer i den tekstile folkekunsten.

VEVD ROSESAUM 190 x 430 cm Bø sjukeheim 2015

SKYBRAGD

2014
SKYBRAGD 2012 – 2014 Idegrunnlaget går tilbake til min første reise til Kina i 2002, hvor jeg ble utrolig fascinert av søyler og flater som var hugget i marmor. Først og fremst var det alle de ulike skyformasjonene som fanget min interesse. Under arbeidet gikk tankene tilbake til studietiden og et besøk på Kunstindustrimuseet hvor det ble vist gamle, vevde putetrekk med skybragdmønster. Det er utgitt et særtrykk av ”By og Bygd” fra 1969, ”Från granatäpple til skybragd”, skrevet av Ernst Fischer. Her beskriver han mønstrets vandring fra Orienten til Skandinavia. Agnes Geijer skriver også i sin bok ”Ur textilkonstens historia” at disse granateple / palmettmotivene har sin opprinnelse fra en lotusblomst i profil, som vi eksempelvis ser den på kinesiske silkestoffer. Og da er jeg tilbake til mitt utgangspunkt, Kina.

GALLERI SOFT  Oslo 2014, SKYBRAGD jade 245 x 245 cm 

GALLERI SOFT Oslo 2014, SKYBRAGD rød  245 x 245 cm

ARTAPESTRY4, Textile Kultur Haslach, Østerrike

REPETISJONER

2011
REPETISJONER 2008 - 2011 En lek på rutepapir. Jeg velger selv begrensningene. Innenfor disse undersøker jeg utallige variasjoner av farger og form. Uorden blir til system, flaten komponeres og mønstre dannes. Dette gir derfor den serielle gjennomgangen av uttrykksmulighetene. Forflytninger av farger mønsterdelene imellom, gir ulike rytmer over samme grunnstruktur. Jeg har kalt dem REPETISJONER fordi mønstrene henspeiler på tradisjonen, vevingens egenart, de gamle blåtøyene i enkel lerretsvev, tepper jeg tidligere har vevet, denne seriens egne gjentakelser og helt ned til hvert enkelt teppes oppbygging.

SENSE OF ORDER 230 x 310 Telemark Kunstsenter, Skien 2011

RUNNER IV, V, VI og VII, 80 x 265 cm, P.E.

Skiens Kunstforening 2017

SJAL / SKJERF

2017
SJAL / SKJERF Med tynt mercerisert bomullsgarn, silke og kunstsilke vever jeg tynne, blanke og skinnende sjal i dreielsteknikk. Skjerfene / sjalene i lerretsteknikk, vevet med de samme materialene som i dreiel, har en helt annen overflate. Ved å variere innslagsfarger og garnkvaliteter får skjerfene høyst ulik karakter, til tross for den enkle teknikken. Uavhengig av teknikkene skal hvert enkelt sjal / skjerf ha sitt eget uttrykk og komposisjon, og det lille ekstra som kjennetegner et håndlaget produkt.