tegning, maleri

2017
Prosjektet ART*TUR 2017 12 akvareller. Hver akvarell utstyres med koordinater. Oppsøker man de koordinatene via mobiltelefonen i naturen, finner man original-steinen. For den som har lyst, kan dette bli en morsom leteaksjon til "deres" stein. Jeg omplasserer steinene til nye omgivelser, - til steder jeg trives, finner ro, har det godt. Kjøperen av akvarellen blir på denne måten den som får innblikk i "mine steder" der ute. Ellers mye tegning av det jeg finner både her og der...

det Blå

1995
Det blå, - såkalt "blåtrykk" er en ur-gammel teknikk, som består av trykking med reserve på bomull- eller linstoffer, som siden dyppes opp til 18 ganger a en halv time i et naturlig Indigo-bad.

Blå-fargeriet

1995
Inspirert av japanske, blå-hvite stoffer, samt studier blant oppskrifter og materiell etter Schjølbergs farveri på Trøndelag Folkemuseum, Sverresborg, undersøkte jeg i hele Europa og lærte faget av østtyske og polske "blåtrykkere". Har siden åpnet eget stofftrykkeri / blåfarveri og arbeidet innen teknikken i alle år. Startet 2010 et samarbeid med Aranaya Naturals i Munnar/ Kerala, - et stort verksted for unge mennesker med diverse handikap, og lærte opp 4 unge kvinner i teknikken. Opprinnelig kom nemlig fargeteknikken med naturlig Indigo-blått fra India til Europa.

UKE33 kunst og landskap

2015
UKE33 arrangeres hvert år på Gamle Helset Gård i Stadsbygd (se: www.gamlehelsetgaard.com). Inviterte kunstnere bor på stedet og arbeider gjennom hele uka 33 på uteområdet. Slik blir det kunst i og med naturen av. Her fra UKE33 2015: "Kronen" ble bygget i samarbeid med kunsthandverker Jorun Kraft Mo i løpet av prosjektuka UKE33. Alle delene er produsert av lokale kvister med en tapp- og hullforbindelse, som så ble satt sammen og plassert over en tidligere bålplass på Gamle Helset Gård i Stadsbygd.

Arbeider i tre: Egg-planeten, Otolitten, treskjeer

2017
Trematerialer jeg får eller finner er utgangspunktet. Trær som felles i en park, tre-rester i et båtbyggeri, eller rester etter gamle IKEA-benkplater, danner alle sammen et godt utgangspunkt. Det å lage en treskje kjentes nesten eksistensiell. En fin Musli-skje er god å ha. Otolitten dukket opp i et digert torskehodet på Lofoten. En lokal fisker innviet meg i mysteriet. Otolitten, som er ferdsskriveren til alle fisker., som forskerne kan lese samtlige data i fra. Alder, hvor fisken har vært, miljøforurensing, m.m. Denne "databanken" som ser ut som et lite smykke i porselen, - kan minne om et lite blad i en svak bøyd skålform...sirka 2 cm stor, - avhengig av fiskens størrelse. Jeg laget en stor otolitt i bøk. Nærmere 70 cm lang, med ulike teksturer og mønster etter treskjære-verktøy. Et meget taktilt arbeid. Tenkte å gi den i gave til Blindeforbundet, men fikk aldri noe svar. Egget i bøk er en øvelse, for å bli kjent med motorsag og treskjærer-verktøy. Ville finne maksimal taktil kontrast mellom glatt og ru.

UKE33 Kunst og Landskap 2017

2017
5 inviterete kunstnere (4 kunsthandverkere og 1 billedkunstner) boltret seg på uteområdet rundt Gamle Helset gård i Stadsbygd / Fosen i en hel uke. De var invitert til tema "Oppover". I år har kunstnerne funnet et felles område de skulle arbeide på, med sikt- avstand fra det ene til det andre arbeidet. Et vellykket prosjekt på alle måter! Tetraederen er laget av pinner fra området. Toppene som stikker opp fra jorden og presser seg"oppover" er laget i heltre, kun med motorsag og sprayet med billakk.