tegning

2017
Prosjektet ART*TUR 2017 12 akvareller. Hver akvarell utstyres med koordinater. Oppsøker man de koordinatene via mobiltelefonen i naturen, finner man original-steinen. For den som har lyst, kan dette bli en morsom leteaksjon til "deres" stein. Jeg omplasserer steinene til nye omgivelser, - til steder jeg trives, finner ro, har det godt. Kjøperen av akvarellen blir på denne måten den som får innblikk i "mine steder" der ute. Ellers mye tegning av det jeg finner både her og der...

det Blå

1995
Det blå, - såkalt "blåtrykk" er en ur-gammel teknikk, som består av trykking med reserve på bomull- eller linstoffer, som siden dyppes opp til 18 ganger a en halv time i et naturlig Indigo-bad.

Blå-fargeriet

1995
Inspirert av japanske, blå-hvite stoffer, samt studier blant oppskrifter og materiell etter Schjølbergs farveri på Trøndelag Folkemuseum, Sverresborg, undersøkte jeg i hele Europa og lærte faget av østtyske og polske "blåtrykkere". Har siden åpnet eget stofftrykkeri / blåfarveri og arbeidet innen teknikken i alle år. Startet 2010 et samarbeid med Aranaya Naturals i Munnar/ Kerala, - et stort verksted for unge mennesker med diverse handikap, og lærte opp 4 unge kvinner i teknikken. Opprinnelig kom nemlig fargeteknikken med naturlig Indigo-blått fra India til Europa.

UKE33 kunst og landskap

2015
UKE33 arrangeres hvert år på Gamle Helset Gård i Stadsbygd (se: www.gamlehelsetgaard.com). Inviterte kunstnere bor på stedet og arbeider gjennom hele uka 33 på uteområdet. Slik blir det kunst i og med naturen av. Her fra UKE33 2015: "Kronen" ble bygget i samarbeid med kunsthandverker Jorun Kraft Mo i løpet av prosjektuka UKE33. Alle delene er produsert av lokale kvister med en tapp- og hullforbindelse, som så ble satt sammen og plassert over en tidligere bålplass på Gamle Helset Gård i Stadsbygd.

Arbeider i tre: Egg-planeten, Otolitten, treskjeer

2017
Trematerialer jeg får eller finner er utgangspunktet. Trær som felles i en park, tre-rester i et båtbyggeri, eller rester etter gamle IKEA-benkplater, danner alle sammen et godt utgangspunkt. Det å lage en treskje kjentes nesten eksistensiell. En fin Musli-skje er god å ha. Otolitten dukket opp i et digert torskehodet på Lofoten. En lokal fisker innviet meg i mysteriet. Otolitten, som er ferdsskriveren til alle fisker., som forskerne kan lese samtlige data i fra. Alder, hvor fisken har vært, miljøforurensing, m.m. Denne "databanken" som ser ut som et lite smykke i porselen, - kan minne om et lite blad i en svak bøyd skålform...sirka 2 cm stor, - avhengig av fiskens størrelse. Jeg laget en stor otolitt i bøk. Nærmere 70 cm lang, med ulike teksturer og mønster etter treskjære-verktøy. Et meget taktilt arbeid. Tenkte å gi den i gave til Blindeforbundet, men fikk aldri noe svar. Egget i bøk er en øvelse, for å bli kjent med motorsag og treskjærer-verktøy. Ville finne maksimal taktil kontrast mellom glatt og ru.