Oppdrag grafisk identitet og utstillingsdesign Kunsthåndverk 2018

Kort beskrivelse
NK søker designere til årsutstillingen Kunsthåndverk 2018 i Fredrikstad, og oppfordrer aktører i nærmiljøet til å søke!
Arrangør
Norske Kunsthåndverkere

Norske Kunsthåndverkere søker etter designere som vil stå for utformingen av hhv. grafisk identitet og utstillingsdesign til årsutstillingen Kunsthåndverk 2018, som vises parallelt i Hydrogenfabrikken og Østfold kunstsenter fra 29. september til 28. oktober 2018. Vi oppfordrer spesielt aktører i utstillingens nærmiljø til å søke.

Årsutstillingen har vært Norske Kunsthåndverkeres største formidlingsprosjekt siden 1970-tallet og fremstår som en av landets viktigste arenaer for markering av norsk samtidskunst.

OPPDRAG A: GRAFISK IDENTITET
Design av grafisk identitet som skal brukes i alt grafisk materiell og digital kommunikasjon av årsutstillingen, i tillegg til materiell som beskrevet under.

Rammer:
- Designeren velges på bakgrunn av portofolio og motivasjon, så det er ikke nødvendig å levere skisseforslag på design i søknaden.
- Grafisk identitet utarbeides etter 1. juryering i slutten av april og skal være klar til bruk i sosiale medier i slutten av mai måned. Prosjektledelsen skal være med på å velge retning for grafisk utforming på bakgrunn av et utvalg av ideer fra designeren som har fått oppdraget.
- Utstillingen har allerede en logo som skal være del av den grafiske identiteten.
- Det er ønskelig at illustrasjoner tar utgangspunkt i en form som har med utstillingen å gjøre, gjerne et referanseverk til utstillingen.
- NK forbeholder seg retten til å benytte den grafiske profilen i alt materiell som har med utstillingen å gjøre, herunder utstillingskatalog.
- Honorar kr 20 000 eks. mva. (inkluderer ikke trykk)

Materiell:
- Grafisk identitet som skal kunne benyttes i alt grafisk materiell og digital kommunikasjon av utstillingen. Inkluderer illustrasjonselementer, tekst/fonter og fargeprofil. Det er ønskelig å få en mal for grafisk oppsett som kan benyttes av arrangørenes interne kommunikasjonsavdelinger.
- Folder/hefte med utstillingens formidlingsprogram (til web og trykk)
- Invitasjon (til web og trykk)
- Skilting og informasjonsvegger i utstillingen
- Bannere til inngangsparti
NB: Katalog og øvrig materiell settes opp av andre designere.

OPPDRAG B: UTSTILLINGSDESIGN
Lage en fleksibel plan/konsept for design av utstillingen med en tydelig identitet, og utføre denne som leder av monteringsteamet.

Rammer:
- Det er et viktig premiss for designet at verkene skal stå i fokus.
- Utstillingen skal vises på to steder, Hydrogenfabrikken og Østfold kunstsenter, og det er ønskelig med et tydelig designgrep som er gjennomgående på begge visningsstedene.
- Utstillingsdesigner skal møte med prosjektledere og juryleder etter 1. juryering for å diskutere verk, ideer til arkitektur og videre framdrift for utstillingsdesign (tentativt 20/4).
- Utstillingsdesigner skal ha nær kontakt med jury i forbindelse med 2. juryering, der de verk til utstillingen velges ut (tentativt 30-31/8).
- Utstillingsdesigner skal lede og arbeide i monteringsteamet fra 2. juryering fram mot åpning av utstillingen. Monteringen starter etter 2. juryering og utstillingen skal stå klar i god tid før åpning 29. september. Produksjonen skal følge detaljert plan for fremdrift og frister som utarbeides ila. våren.
- Utstillingsdesigner skal holde kontakt med kunstnere under montering ved behov.
- Utstillingsdesigner må være løsningsorientert, praktisk og en god leder av en arbeidsgruppe/monteringsteam.
- Honorar kr 50 000 eks. mva.

Hvordan søke
Send en epost med en kort tekst om motivasjonen for oppdraget, relevant CV og bildeeksempler på tilsvarende arbeid til: post@kunsthandverk.no
Innsendingsfrist
Torsdag, 15. mars, 2018
Navn på kontaktperson
Marit Lønning Reiten
E-postadresse til kontaktperson
mlr [at] kunsthandverk.no
Telefonnr til kontaktperson
+4740097377