Vant fram over Tollvesenet

Glasskunstner Beate Einen er lettet over direktoratets omgjøring. – Det har vært en langdryg prosess, men fornuften seiret til slutt, sier hun. Foto: Monica Johansen
Lovende utvikling for moms på kunsthåndverk: Etter å ha blitt momspålagt ved å ha innført egne kunstverk til Norge i fjor sommer, har nå Beate Einen vunnet fram overfor Tollvesenet. Nå varsler også Finansdepartementet endringer i merverdiavgiftsforskriften, og det er stort håp om at dette også vil omfatte kunsthåndverk.

Det var i fjor sommer at glasskunstner Beate Einen innførte 32 håndblåste glassarbeider i form av vaser og skåler fra Sverige. Tollregion Vest-Norge krevde Einen for 9255 kr i merverdiavgift fordi de mente at arbeidene ikke var å definere som kunst, men som håndverksarbeider med karakter av handelsvare.

 

Advokat-bistand

Einen kontaktet NK for å bistå henne med å klage Tollregion Vest-Norges avgjørelse inn for Tolldirektoratet. Gjennom NKs medlemstilbud fikk kunstneren juridisk bistand hos Advokatene Graasvold & Stenvaag. Siden NK anså saken som prinsipielt viktig, har Einen fått dekket en stor andel av advokatutgiftene fra organisasjonen.

 

Etter en lang prosess har nå Tolldirektoratet gjort om pålegget om å momslegge kunstneren. Direktoratet vektlegger i vedtaket at «Einens glassblåserkunst selges kun til gallerier og museer», at objektene pålegges kunstavgift på 5 % ved salg i galleri samt at antall omsatte verk ikke er så høyt. Direktoratet skriver: «vi [finner] under tvil å kunne klassifisere angjeldende håndblåste vaser og skåler som skulpturer i tolltariffens posisjon 97.03, selv om ikke gjenstandene fremstår som skulpturer etter vanlig oppfatning. Einens glassblåserkunst er tredimensjonale kunstverk. I følge «Følstad dommen» kan slike kunstverk være fremstilt av hvilket som helst materiale, på hvilken som helst måte og foreligge i hvilken som helst form/utforming. Tredimensjonale kunstverk kan i følge dommen klassifiseres som skulpturer i tolltariffens posisjon 97.03.»

 

Beate Einen får nå refundert summen hun har betalt. Tolldirektoratets vedtak er endelig og kan ikke påklages. 

 

Lykkelig utfall

På telefon fra Bergen forteller Beate Einen at hun er lettet og glad for at Tolldirektoratet har gjort om vedtaket fra Tollregion Vest-Norge. Det har vært en langdryg prosess, men fornuften seiret til slutt.

 

Lykkelig utfall til tross opplevde hun møtet med tollerne som vanskelig. Hun ble ikke møtt med forståelse eller respekt for hva hun sa og står for. Hun mener tollerne ikke har tilstrekkelig kunnskap om kunsthåndverksfeltet til å avgjøre hva som skal eller ikke skal momspålegges. 

 

– Det er pussig at en kunstner som har stilt ut på flere av de største messene i verden og i mange av de mest anerkjente galleriene i Norge skal bli klassifisert av tollbetjenter som produsent av «prydgjenstander og nips», sier hun.

 

Glasskunst i særstilling

Videre peker hun på at glasskunst står i en særstilling ettersom det er såpass kostbart å jobbe med. Eksempelvis kan en glasshytte ha ca. 20–30 000 kr i faste utgifter i måneden. For henne blir det gunstigere å reise til Sverige for å blåse glass, men det blir vanskelig å forsvare økonomisk dersom man må betale moms når man fører glasset inn i Norge. Einen mener i tillegg at momsregelverket bør forenkles, og hun etterspør dessuten lavere moms på håndverk og funksjonelt kunsthåndverk i Norge.

 

– Det er veldig flott at saken løste seg, sier hun, og håper at dette kan hjelpe andre i tilsvarende situasjon.

 

NKs arbeid for modernisering av kunstbegrepet

– Vi er veldig glade for at det løste seg og fikk ønsket utfall for Einen. Det er så viktig at hun ikke gav seg, og vi tror dette også kan vise seg å bli en viktig prinsipiell sak, nå som det endelig er bevegelse i mva-saken. NK har lenge arbeidet for en modernisering av kunstbegrepet i mva-loven og har hatt god dialog med Kulturdepartementet i saken. Vi har helt siden innføringen av kunstavgiften i 2007 påpekt hvor urimelig det er at kunsthåndverksobjekter med dagens regelverk anses som «kunst» i én avgiftsmessig sammenheng og som «ikke-kunst» i en annen. Vi har opplevd å få godt gehør i KUD, men det har vist seg meget vanskelig å få endret forskriften i Finansdepartementet, sier styreleder i NK, Lise Stang Lund.

 

Bjarne Melgaard-saken, som den siste i en lang rekke uheldige tollsaker, førte til at finansminister Siv Jensen endelig tok grep. En forskriftsendring om malerier og to-dimensjonale arbeider er innført med umiddelbar virkning, mens resten av forskriften skal sendes på høring. Finansdepartementet skriver i en pressemelding at de «vurderer også endringer i fritaket for andre kunstverk slik at resten av regelverket blir mer tidsriktig».

 

– De signalene som står i pressemeldingen er meget lovende. NK venter i stor spenning på å få se forslag til forskriftsendringer og håper at vi nå endelig skal se en modernisering som omfatter kunsthåndverksobjekter og dermed avvikler den doble avgiftsbelastningen av kunsthåndverk, sier Stang Lund.

 

Det var Kulturdepartementet som i brev til Finansdepartementet i desember 2014 foreslo endringer i merverdiavgiftsforskriften slik at forskriften inneholder definisjoner på hva kunstverk er, i stedet for å vise til tolltariffen. Det synes klart at det er disse innspillene Finansdepartementet har tatt utgangspunkt i.

– Det er et meget godt, nærmest genialt, grep å løsrive kunstbegrepet i mva-forskriften fra tolltariffen. Det står stor respekt av Kulturdepartementets arbeid i denne saken. De har arbeidet konstruktivt og innovativt i en vanskelig sak, sier Stang Lund.

 

Når det gjelder bruksrelatert kunsthåndverk, som keramikkopper og vinglass o.l., arbeider NK for innføring av kulturmoms, i tråd med vedtak fra landsmøtet i 2011. NK har et godt samarbeid med Norsk Håndverksinstitutt og Husfliden og fikk utført en rapport fra Oslo Economics kalt «Kulturmoms for håndverkere». Rapporten er oversendt KUD og de tre samarbeidspartene venter nå på møte med KUD om saken.

– Vi håper å se like stor handlekraft fra begge departementer i denne saken også. Hvorfor ikke rydde ferdig mens man er i gang, avslutter Stang Lund, med et glimt i øyet.