Hopp til hovedinnhold

Martin Bodilsen Kaldahl i Galleri Format Oslo

Under et to måneders kunstneropphold på Kunsthøgskolen i Oslo høsten 2015 laget Martin Bodilsen Kaldahl de keramiske skulpturene som stilles ut i Galleri Format Oslo fra 21. januar.

- Mar­tin Bo­dil­sen Kal­dahls ke­ra­mis­ke skulp­tu­rer tar ut­gangs­punkt i ver­ke­nes grunn­leg­gen­de ek­sis­tens i rom­met. Gjen­nom en pre­sis form­mes­sig be­ar­bei­del­se av ma­te­ria­let gjø­res selv en til­fel­dig og nær­mest ba­nal gest i gal­leri­rom­met be­tyd­nings­full. Med et blikk for det mo­nu­men­ta­le i det ube­ty­de­li­ge ska­per kunst­ne­ren selv be­tin­gel­se­ne for å kun­ne frem­brin­ge en in­tui­tiv og rom­lig form, skriver Galleri Format Oslo om årets første utstilling som åpner torsdag 21.januar kl. 18.

Martin Bodilsen Kaldahl (f. 1954) bor og arbeider i København og er et kjent navn internasjonalt. Han har bakgrunn fra Royal College of Art i London der han tok en mastergrad i 1990 og arbeidene hans er representert i en lang rekke offentlige og private samlinger, som The Victoria & Albert Museum i London, Musée d’Art Decoratifs i Paris, Röhsska Museum i Gøteborg og vårt eget Nasjonalmuseum, avdeling Kunstindustrimuseet, i Oslo.

Gjennom sin karriere har Kal­dahl utforsket uli­ke form­mes­si­ge ut­trykk i lei­re og et til­bake­ven­den­de tema er knu­ten som rom­lig fi­gur, skriver Galleri Format Oslo. Ofte stiller han na­tur­form og kul­tu­rell kon­struk­sjon opp mot hver­and­re. Det som interesserer ham er selve for­mens mu­lig­het til å påvirke betrakteren emosjonelt.

Martin Bodilsen Kaldahl, The State of a Moment 1, 2015

Ifølge nettsiden til Galleri Format Oslo ar­bei­der han ut fra en over­ord­net vi­sjon, men la­ger sam­ti­dig hind­re for seg selv for å slip­pe noe av sin egen kon­troll.

- Ut fra sto­re meng­der over­skår­ne styk­ker av rør i lei­re byg­ger kunst­ne­ren ar­bei­de­ne del for del før de igjen set­tes sam­men i stør­re struk­tu­rer. Dan­sen­de, fam­len­de, sti­gen­de og fal­len­de be­ve­ger de seg til­fel­dig gjen­nom rom­met. De skulp­tu­rel­le ut­sag­ne­ne opp­står på man­ge må­ter i et men­talt tom­rom. De ek­sis­te­rer, men de kun­ne også like gjer­ne sett an­ner­le­des ut. De er re­sul­ta­tet av en dis­trak­sjon og for­blir på den­ne må­ten rene skulp­tu­rel­le be­ve­gel­ser el­ler fast­hold­te for­tel­lin­ger i et øye­blikk.

- Til ut­stil­lin­gen på Gal­le­ri For­mat har Kal­dahl la­get ar­bei­der i en litt stør­re ska­la enn tid­li­ge­re. Ar­bei­de­ne er blitt skapt i lø­pet av et to må­ne­ders kunst­ner­opp­hold på KhiO, Kunst­høg­sko­len i Oslo, høs­ten 2015. Ver­ke­ne for­tol­ker grunn­leg­gen­de bil­led­mes­si­ge ele­men­ter, der­iblant lin­jen som skulp­tur el­ler ku­len sett som tre­di­men­sjo­nal re­fe­ran­se til punk­tet. Den slut­te­de rin­gen dan­ner ut­gangs­punk­tet for fle­re verk; i en­kel form di­rek­te på gul­vet el­ler som skulp­tu­rel­le stab­lin­ger. Kunst­ne­ren ut­nyt­ter også as­pek­ter knyt­tet til stoff­lig­he­te­ne og det farge­mes­si­ge po­ten­sia­let i ke­ra­mik­ken.

Et utvalg utstillinger inkluderer bl.a: Random Growth, PHOs Art and Design, London, 2015/16; NeC Gallery, Paris, 2014 (solo); X-Scapes, Copenhagen Ceramics, 2014 (med Marit Tingleff); The Ceramic Object, Galleri Format, Oslo, 2014; Danish Design at the House, Sydney Opera House, 2013; Copenhagen Ceramics Exhibition Space 2012 (solo); PULS Contemporary Ceramics, Brussels, 2011 (solo); Contemporary British Studio Ceramics, Mint Museum, North Carolina, US, 2010; Mindcraft 09, Milan 2009; The Digital Clay, Designmuseum Denmark, 2008; END – engelsk-norsk-dansk gruppeutstilling, Designmuseum Danmark, 2007.

Bodilsen Kaldahl underviser ved SuperFormLab på KADK, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arki-tektur, Design og Konservering. Han var med å stifte utstillingsplattformen Copenhagen Ceramics i 2011.

Martin Bodilsen Kaldahl: Possible Gestures

21.januar–28.februar

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Utstillinger

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt