Hopp til hovedinnhold

Ja, vi elsker glasurfetisj!

Irene Nordli har transformert gallerirommet til et eneste stort kunstverk der hennes egne keramiske arbeider og silketekstiler er bygget, brent, knust og satt sammen med tepper, tapet, tekstiler, speil, hyller, sofabenk, stol, bord og røtter til en enhetlig installasjon.

Utstillingen ble åpnet av Knut Astrup Bull, seniorkurator ved Kunstindustrimuseet i Oslo, som innledet med historien bak tittelen "Porselensrommet". Historien viser til et fenomen som oppstod blant aristokratene i Europa i perioden da porselenet for alvor gjorde sitt inntog som handelsvare fra Asia. De europeiske palassene etablerte gjerne egne raritetskammere hvor porselenssamlingen ble stilt ut fra gulv til tak i et overdådig display hvor skillet mellom porselen og interiør ble visket ut. Porselenet ble samleobjekter for fyrster og eliten for å vise fram sin rikdom, men som på grunn av dets estetiske verdi bidro de til å inspirere gjester til samtale.

Irene Nordlis utstilling refererer til dette historiske fenomenet, men der overklassens porselensrom i hovedsak handlet om samlemani og en projisering av egen velstand, fremstår Nordlis porselensrom som en utforskning av et mentalt rom hvor det overdådige kan synes å ha vokst ut av sine egne proporsjoner. Kroppslige elementer og abstraherte organiske former nærmest vrenger seg ut i rommet og blir en del av omgivelsene.

Nordli benytter seg av tradisjonelle teknikker og koder i porselenet samtidig som hun bryter med den konvensjonelle materialbruken og beveger seg fritt mellom et figurativt og et abstrahert formspråk. I Irene Nordlis arbeider stables fragmenter som representerer spor, rester og minner oppå hverandre som fysiske avtrykk i leire. Elementene i utstillingen er bygget, brent, knust og satt sammen igjen.

Irene Nordli underviser også i keramisk kunst på avdeling for kunst og håndverk ved Kunsthøgskolen i Oslo og snakker varmt om tiden med studentene. Kunstneren jobber med keramikken både i eget studio, men også på KhiO. Til Porselensrommet har hun også jobbet med silketekstiler på avdelingen for tekstilkunst, og hun forteller at det har vært både nytt og spenndende for henne. Lissette Escobar, som er en av Nordlis masterstudenter ved KhiO avdeling for keramisk kunst, forteller at Irene deler mye med studentene sine, men har vært litt hemmelighetsfull om de nye arbeidene. Escobar sier med glimt i øyet at dette kan dreie seg like mye om studentenes egen nysgjerrighet på arbeidene til Irene Nordli.


Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Utstillinger

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt