Årsutstillingen: første juryering gjennomført og tre verk er allerede antatt

Bilde: Elisabeth Thorsens "Baksiden" (2017) er valgt som et av tre verk som er sikre bidrag til utstillingen. Foto: Tonje Kornelie.
369 søknader med til sammen 995 verk er nå behandlet av årsutstillingens fagjury, som har valgt 131 verk fra 98 søkere til videre behandling.

Juryen, bestående av Erlend Leirdal (juryleder), Christina Peel, Svein Ove Kirkhorn og Putte H. Dal (representant for visningsstedet) har dette å fortelle om årets søknader:

I utlysningen gikk vi ut så åpent som vi kunne, og det er gledelig å se hvor stort spekteret av faggrupper og arbeidsmåter er blant årets innkomne søknader. Samtidig kan vi se noen klare tendenser når det kommer til tema og interesser. Den fokuserte og utprøvende nærheten til materialet, som vi har sett i en tid nå, fortsetter å gjøre seg aktuell. Kunstnerne er tydelig interessert i hva materialet kan og hvor materialets egne ytterligheter ligger. Materialets egenkarakter (fibrene, trestrukturen, plastisiteten i leira) ligger i overflaten og gjøres førende for uttrykket.

Mange av verkene har en organisk karakter med nærhet til naturen og vår tids naturproblematikk. Når verkene rører ved politiske problemstillinger er det ikke minst ofte fra en vinkel som vi må kunne kalle naturpoetisk. Det vi ser vitner om den uberørte naturen eller naturens ”egen vilje”.  Tidligere år har vi sett stor interesse for sosiale og relasjonelle problemstillinger knyttet til menneske og samfunn. Mennesket er fremdeles til stede, men på en annen måte enn før. Her er det den fremmedgjørende eller ikkemenneskelige naturen som råder. En beslektet tematikk henviser til kjøtt, blod og naturens kretsløp, og til katastrofen som lurer rundt hjørnet. Mange utforsker også menneskets urhistoriske og mer grunnleggende forhold til naturen.

Det er interessant å legge merke til at nærheten til materialet gir mange av verkene en fortellende kvalitet. Avtrykket av hånden både forteller om noe som har hendt og innbyr til berøring og samhandling med verket. Sporet etter verktøyet ser vi også, med en tydelig økt interesse for manuelt håndverk og tradisjonelle prosesser slik som smiing. I en høyteknologisk tid behøver ikke kunsthåndverket gjøre de tingene som maskinene kan gjøre raskere. Kunsthåndverket finner rom til rendyrkelse.

Utstillingen åpner i Østfold Kunstsenter og Hydrogenfabrikken i Fredrikstad lørdag 29. september og står til 28. oktober.

Tre verk offentliggjøres nå som sikre bidrag til utstillingen:

Tovelise Røkke-Olsens objekt "Sammenslått" (2016) i rullet leire og murstein, Elin Hedbergs gruppe "Relasjoner" (2017) i korpus (sølv) og skåret fjellbjørk og Elisabeth Thorsens skopar "Baksiden" (2017) av bearbeidede broderier og stolbein.

 

 

 

Tovelise Røkke-Olsen, "Sammenslått" (2016). Foto: kunstneren

Elin Hedberg, "Relasjoner" (2017). Foto: kunstneren

Elisabeth Thorsen, "Baksiden" (2017). Foto: Tonje Kornelie